Is het strafbaar om een onterecht negatieve recensie te schrijven??

Een vriend van mij kreeg der mee te maken over zijn pizza winkel .en hij weet wie het gedaan heeft het bericht is inmiddels van Internet verwijdert het is weg doet de politie der dan veder niks mee ??

Weet jij het antwoord?

/2500

als je iets op internet zet zoals facebook bijvoorbeeld en mensen beledigen dat zou je het kunnen rapporteren maar het is niet strafbar Toegevoegd na 1 minuut: de politie heeft hier niks mee te maken

Dat kan in bepaalde gevallen strafbaar zijn. Het is dan niet aan de politie om actie te ondernemen, maar aan de uitbater van de zaak en diens advocaat. Of dat een slimme actie is, is maar de vraag. ""Een negatieve review juridisch aanpakken is een grote stap, die niet altijd tot het gewenste resultaat zal leiden. De eerste overweging is hoe serieus andere lezers het bericht zullen nemen. Hoe oud is het bericht, worden er concrete feiten genoemd en zou iemand zich hierdoor laten afschrikken? Is er sprake van één negatief bericht of een hele serie? Als er één recensie compleet negatief is tussen 89 best positieve berichten, dan zal een beetje normaal denkende lezer wel snappen dat die ene recensie een boze klant is, en deze dus minder serieus nemen. Wanneer de klant te herkennen is, kan hem worden gevraagd de review te verwijderen of aan te passen. Dit vereist wel enige tact: de klant is immers boos, en dan gaan eisen en dreigen zal hem alleen maar nóg bozer maken, en misschien wel nog meer berichten gaan plaatsen. Soms is het beter het eigen gelijk te slikken en de klant tegemoet te komen. (stuk weggelaten omdat het bericht al weg is, in de bron staat meer) De stap naar de rechter is als laatste redmiddel mogelijk. Hier zit wel een groot risico aan: een bedrijf dat een klant aanklaagt, trekt publiciteit aan. Derden zijn snel geneigd de kant van de klant te kiezen, omdat deze al heel snel de rol van de underdog kan aannemen. Ook rechtszaken tegen reviewsites en andere dienstverleners trekken aandacht. Dit kan ertoe leiden dat andere mensen nog eens wat extra gaan spitten naar de reputatie van het bedrijf, of dat andere klanten nu óók een negatieve duit in het zakje gaan doen. Daarmee wordt uiteindelijk de reputatieschade groter dan zonder rechtszaak."" Dus ja als de klant (als het een klant was) en deze te ver is gegaan en zodoende er voor gezorgd heeft dat de zaken inkomsten is misgelopen en er dus daadwerkelijk sprake is van smaad of laster dan kan die persoon een strafbaar feit hebben begaan. Hoe het in de werkelijkheid uit zal pakken en of de rechter meegaat in het verhaal is en blijft de vraag. Zeker als we niet weten wat er in de recensie stond.

Bronnen:
https://ictrecht.nl/2015/05/21/wat-te-doen...

Het plaatsen van slechte recensies over een pizzawinkel is niet strafbaar, en zeker niet als deze in fatsoenlijke taal over de kwaliteit van het bedrijf gaan. Op beoordelingswebsites zoals TripAdvisor, Smulweb, Iens en Thuisbezorgd verschijnen regelmatig negatieve recensies, en dat moet mogelijk zijn. Het is niet aan de beoordelingswebsite om te bepalen of een negatieve recensie de waarheid bevat. Dat er toch recensies worden verwijderd hangt af van het feit of de website in het belang van de restaurants of van de klant handelt. Het gebeurt namelijk ook dat Restaurants de beoordelingswebsites diensten aanbieden als zij geen negatieve recensies plaatsen over hun bedrijf. Het verwijderen van slechte recensies gebeurt in de praktijk wel regelmatig als deze geplaatst zijn op de website van het bedrijf zelf. Ondernemers maken naar aanleiding van deze recensies zwarte lijsten aan van klanten die zij niet meer willen bedienen en van adressen waar zij niet meer willen bezorgen. Tegenover dit recht van de ondernemer die zich geschaad voelt door een slechte recensie over zijn bedrijf staat het recht op vrijheid van meningsuiting. Dit recht gaat ver. De meningsuiting mag kwetsend en shockerend zijn. Volgens het Europese Hof van de Rechten van de Mens mag de vrijheid van meningsuiting echter niet nodeloos kwetsend of schadelijk zijn. Met de nadruk op ‘nodeloos’. Voor het nemen van actie als reactie op geplaatste negatieve recensies moet worden voldaan aan een delictsomschrijving in het Wetboek van Strafrecht artikel 261, art 262 of art. 266. Het gaat dan om een extreme vorm van pesten. Het plaatsen van één slechte recensie zal daar niet aan voldoen. Vindt een ondernemer dat wordt voldaan aan één van deze delictsomschrijvingen dan kan alleen worden vervolgd als hij zelf aangifte doet, omdat het een zgn. klachtdelict is. De klacht bestaat in een aangifte met verzoek tot vervolging en kan worden ingediend op grond van artikel 66 lid 1 van het Wetboek van Strafrecht. Bij een klachtdelict kan de officier van justitie alleen vervolgen als de klacht een verzoek tot strafrechtelijke vervolging bevat. Ontbreekt dit verzoek dan kan er niet vervolgd worden. Hoewel de politie verplicht is om de klacht op te nemen, zijn zij niet onder alle omstandigheden verplicht om opsporingsactiviteiten te verrichten. Zeker niet als de gewraakte recensie verdwenen is. De officier van justitie hoeft ook niet te vervolgen maar kan beslissen de zaak te seponeren.

Bronnen:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/2017...
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/2017...