Is het strafbaar om een onterecht negatieve recensie te schrijven??

Een vriend van mij kreeg der mee te maken over zijn pizza winkel .en hij weet wie het gedaan heeft het bericht is inmiddels van Internet verwijdert het is weg doet de politie der dan veder niks mee ??

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (3)

als je iets op internet zet zoals facebook bijvoorbeeld en mensen beledigen dat zou je het kunnen rapporteren maar het is niet strafbar

Toegevoegd na 1 minuut:
de politie heeft hier niks mee te maken
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ken de inhoud van het review niet, maar inderdaad, de politie heeft niets te maken met een negatieve review over een pizzawinkel, zolang het niet om valse beschuldigingen gaat. Smaken verschillen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er stond in van mensen koop ik niks de onderlaag is altijd aan
gebakken het was niet te vreten en ik heb er van 2 dagen op de pot moeten zitten ik kom hier nooit meer . Had die geschreven
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Vrij vertaald schrijft deze ex-klant dat hij de manier van kokerellen slecht vindt, hij vond het eten niet om over naar huis te schrijven en denkt dat het de oorzaak is van zijn maagklachten.
Dat mag hij op de site meedelen. Daar is die site voor.
Dat hij er nooit meer wil komen is niet zo vreemd. Het wordt pas ernstig als hij had geschreven dat hij wel terug zou komen (om de kok achter zijn fornuis vandaan te sleuren).
Dat kan in bepaalde gevallen strafbaar zijn. Het is dan niet aan de politie om actie te ondernemen, maar aan de uitbater van de zaak en diens advocaat. Of dat een slimme actie is, is maar de vraag.

""Een negatieve review juridisch aanpakken is een grote stap, die niet altijd tot het gewenste resultaat zal leiden. De eerste overweging is hoe serieus andere lezers het bericht zullen nemen. Hoe oud is het bericht, worden er concrete feiten genoemd en zou iemand zich hierdoor laten afschrikken? Is er sprake van één negatief bericht of een hele serie? Als er één recensie compleet negatief is tussen 89 best positieve berichten, dan zal een beetje normaal denkende lezer wel snappen dat die ene recensie een boze klant is, en deze dus minder serieus nemen.

Wanneer de klant te herkennen is, kan hem worden gevraagd de review te verwijderen of aan te passen. Dit vereist wel enige tact: de klant is immers boos, en dan gaan eisen en dreigen zal hem alleen maar nóg bozer maken, en misschien wel nog meer berichten gaan plaatsen. Soms is het beter het eigen gelijk te slikken en de klant tegemoet te komen.

(stuk weggelaten omdat het bericht al weg is, in de bron staat meer)

De stap naar de rechter is als laatste redmiddel mogelijk. Hier zit wel een groot risico aan: een bedrijf dat een klant aanklaagt, trekt publiciteit aan. Derden zijn snel geneigd de kant van de klant te kiezen, omdat deze al heel snel de rol van de underdog kan aannemen. Ook rechtszaken tegen reviewsites en andere dienstverleners trekken aandacht. Dit kan ertoe leiden dat andere mensen nog eens wat extra gaan spitten naar de reputatie van het bedrijf, of dat andere klanten nu óók een negatieve duit in het zakje gaan doen. Daarmee wordt uiteindelijk de reputatieschade groter dan zonder rechtszaak.""

Dus ja als de klant (als het een klant was) en deze te ver is gegaan en zodoende er voor gezorgd heeft dat de zaken inkomsten is misgelopen en er dus daadwerkelijk sprake is van smaad of laster dan kan die persoon een strafbaar feit hebben begaan. Hoe het in de werkelijkheid uit zal pakken en of de rechter meegaat in het verhaal is en blijft de vraag. Zeker als we niet weten wat er in de recensie stond.
6 jaar geleden
Het plaatsen van slechte recensies over een pizzawinkel is niet strafbaar, en zeker niet als deze in fatsoenlijke taal over de kwaliteit van het bedrijf gaan.
Op beoordelingswebsites zoals TripAdvisor, Smulweb, Iens en Thuisbezorgd verschijnen regelmatig negatieve recensies, en dat moet mogelijk zijn. Het is niet aan de beoordelingswebsite om te bepalen of een negatieve recensie de waarheid bevat.
Dat er toch recensies worden verwijderd hangt af van het feit of de website in het belang van de restaurants of van de klant handelt. Het gebeurt namelijk ook dat Restaurants de beoordelingswebsites diensten aanbieden als zij geen negatieve recensies plaatsen over hun bedrijf.

Het verwijderen van slechte recensies gebeurt in de praktijk wel regelmatig als deze geplaatst zijn op de website van het bedrijf zelf. Ondernemers maken naar aanleiding van deze recensies zwarte lijsten aan van klanten die zij niet meer willen bedienen en van adressen waar zij niet meer willen bezorgen.

Tegenover dit recht van de ondernemer die zich geschaad voelt door een slechte recensie over zijn bedrijf staat het recht op vrijheid van meningsuiting. Dit recht gaat ver. De meningsuiting mag kwetsend en shockerend zijn. Volgens het Europese Hof van de Rechten van de Mens mag de vrijheid van meningsuiting echter niet nodeloos kwetsend of schadelijk zijn. Met de nadruk op ‘nodeloos’.

Voor het nemen van actie als reactie op geplaatste negatieve recensies moet worden voldaan aan een delictsomschrijving in het Wetboek van Strafrecht artikel 261, art 262 of art. 266. Het gaat dan om een extreme vorm van pesten. Het plaatsen van één slechte recensie zal daar niet aan voldoen.

Vindt een ondernemer dat wordt voldaan aan één van deze delictsomschrijvingen dan kan alleen worden vervolgd als hij zelf aangifte doet, omdat het een zgn. klachtdelict is. De klacht bestaat in een aangifte met verzoek tot vervolging en kan worden ingediend op grond van artikel 66 lid 1 van het Wetboek van Strafrecht.

Bij een klachtdelict kan de officier van justitie alleen vervolgen als de klacht een verzoek tot strafrechtelijke vervolging bevat. Ontbreekt dit verzoek dan kan er niet vervolgd worden.
Hoewel de politie verplicht is om de klacht op te nemen, zijn zij niet onder alle omstandigheden verplicht om opsporingsactiviteiten te verrichten. Zeker niet als de gewraakte recensie verdwenen is.
De officier van justitie hoeft ook niet te vervolgen maar kan beslissen de zaak te seponeren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SentWierda
6 jaar geleden
Een groot deel van het antwoord gaat voorbij aan de vraag.
De vraag gaat niet over een negatieve recensie maar over een onterecht negatieve recensie. De vraagstelling suggereert dat het gaat om een moedwillig negatieve recensie. Te denken valt aan rancune, wraak, concurrentie.
En dat is heel wat anders dan een simpele negatieve recensie die is gebaseerd op een ervaring.
Wellicht kan JoanDArc daar antwoord op geven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Een groot deel van het antwoord gaat voorbij aan de vraag." Waar ken ik deze tekst van? De uitleg door vragensteller in zijn reactie bij het antwoord van @rubenvandenhoudt maakt duidelijk dat het hier gaat om een simpele negatieve recensie die is gebaseerd op een ervaring. Of een onterechte negatieve recensie (wie bepaalt of de recensie onterecht is) strafbaar is?
Dat staat duidelijk in mijn antwoord. Als de eigenaar van een bedrijf vindt dat de recensie zeer nadelige invloed heeft op het functioneren van zijn bedrijf en voldoet aan delictsomschrijving in het Wetboek van Strafrecht artikel 261, art 262 of art. 266 kan hij een klacht indienen die bestaat uit aangifte met het verzoek aan de OvJ te vervolgen. Die bepaalt of er vervolgd gaat worden. Ik ga hier geen eindeloze discussies over voeren.