Wat moet je allemaal verplicht doen als je een bijstandsuitkering hebt?

Ik weet de eisen om een bijstandsuitkering te mogen ontvangen.
Maar wat moet je allemaal doen als je de uitkering hebt? Hoeveel en wat voor administratie moet je bijhouden en eventueel indienen? Moet je verplicht solliciteren? Hoe veel?
Wat komt er dus precies kijken als je die uitkering hebt aangevraagd?
En als je m ook toegekend hebt gekregen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
TurfGraver
6 jaar geleden
Dat kan per gemeente verschillen. Nadat u een bijstands- of IOAW-uitkering heeft aangevraagd, moet u eerst 28 dagen zelf werk of een opleiding zoeken. Dit heet de zoekperiode of inspanningsperiode. Voor jongeren tot 27 jaar geldt deze zoekperiode altijd. Bent u 27 jaar of ouder, dan beslist uw gemeente of de zoekperiode voor u geldt. Na de zoekperiode bepaalt uw gemeente of u een bijstandsuitkering krijgt. Bij uw gemeente kunt u nagaan of de zoekperiode voor u geldt. De zoekperiode gaat in op de dag dat u een bijstandsuitkering aanvraagt. Voorbeeld van aanvullende voorwaarden van een gemeente: U neemt aangeboden werk aan.
U schrijft zich op verzoek in bij een uitzendbureau.
U levert op verzoek een tegenprestatie, bijvoorbeeld vrijwilligerswerk.
U reist maximaal 3 uur per dag als dit nodig is om werk te krijgen.
U doet er alles aan om kennis en vaardigheden te verkrijgen en behouden.
U verhuist als het niet mogelijk is om binnen 3 uur (per dag) reizen werk te vinden. U kunt dan ergens anders minimaal 1 jaar aan het werk. De beloning is minstens net zo hoog als de bijstand.
U past uw kleding, persoonlijke verzorging of gedrag aan voor het krijgen van werk.
U werkt mee aan de ondersteuning die de gemeente u oplegt of aanbiedt gericht op arbeidsinschakeling.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oke bedankt. Maar wat voor administratie moet je zelf bijhouden? Wat voor formulieren moet je invullen? Hoe vaak? Via mail of post?
Hoeveel sollicitaties moet je doen? Moet je vaak langsgaan en waar? Wat voor ondersteuning is dat die verplicht is? Wat houdt dat in? Dat 3 uren reizen is niet nodig. Heel Nederland is geen 3 uur rijden. Dus dan maar emigreren? Hahaha. Geintje.
TurfGraver
6 jaar geleden
3 uur is per dag (1,5 heen en 1,5 terug).
Hoe wat en hoe vaak verschild dus per gemeente.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt. Stel je vind werk op 1,5 uur rijden. Krijg je dan genoeg reiskosten vergoed?
TurfGraver
6 jaar geleden
Dat hangt van werkgever af. :-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oke maar de uitkeringsinstantie kan jou toch niet verplichten om heel veel reiskosten te maken zonder vergoeding? Kun je dat niet later terugvragen via belasting? Iemand die in de bijstand zit kan echt niet zulke hoge reiskosten betalen. En als je partime werk vind?
TurfGraver
6 jaar geleden
Iemand die werk vindt zit niet meer in de bijstand :/ (tenzij je inkomen onder bijstands niveau ligt).
Ga je met openbaar vervoer woonwerk verkeer doen mag je een bedrag van je inkomen aftrekken bij de belasting.
TurfGraver
6 jaar geleden
Hier nog extra informatie over wat ze allemaal (ook) moeten weten als je in de bijstand zit.
https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitkeringen_%26_sociale_zekerheid/bijstandswet/artikelen/866/verplichtingen-in-de-bijstand%3A-de-inlichtingenplicht.htm

Antwoorden (1)

Je moet actief werk zoeken en per week 1 sollicitatie versturen.
Je bent verplicht alles over je financiële status te delen: Geen geheimen. Bankafschriften van de afgelopen 3 maanden is meestal de vraag/verplichting om te tonen, maar in principe dus alles. Je betaalrekening, mogelijke spaarrekening, alles.

Tegenwoordig is er de Participatiewet en de Tegenprestatiewet wat betekent dat je in de benen moet als je een uitkering krijgt. Vrijwilligerswerk is het niet te noemen, maar wel vergelijkbaar. Rotterdam is hier in 2011 al mee begonnen en het blijkt een succes: streng en dwingender dan andere gemeenten.

Het idee er achter is om mensen actiever te maken, deel te nemen aan de maatschappij. Je kunt papier prikken in het plantsoen, maar ook op bezoek gaan bij iemand die eenzaam is, die graag een kopje koffie drinkt met een babbeltje. Echter ook werken aan je eigen gezondheid is een tegenprestatie.

-----'Het blijkt dat mensen die een tegenprestatie leveren zich ook beter voelen'.-----

Wanneer wel of geen tegenprestatie. Sommige mensen hoeven geen tegenprestatie te verrichten, dit is per geval verschillend.
.Alleenstaande ouder met kinderen tot 5 jaar
.Volledig en duurzaam arbeidsongeschikt
.Vrijwilligerswerker
.Mantelzorger

Gevolgen niet nakomen tegenprestatie
Werkt iemand welbewust niet mee? Dan volgt een korting op de uitkering. De gemeente bepaalt de hoogte van de verlaging en de duur.

-----De Rotterdamse Ombudsman Anne Mieke Zwaneveld krijgt regelmatig klachten van mensen die zich onder druk gezet voelen door de gemeente. "Ze vinden dat ze wantrouwend benaderd worden. Ze voelen zich overgeleverd aan de willekeur."

"Maar mensen vragen zich vooral af hoe het kan dat er zulke sterke verschillen zijn per gemeente. Rotterdam is strenger en dwingender dan andere gemeenten."------