Als werknemer en werkgever betaal je premie AOW, waarom is dan straks de AOW onbetaalbaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Wij betalen eigenlijk nu de AOW-uitkering voor mensen die nu met pensioen zijn. Door de toenemende vergrijzing, wordt het percentage werkenden steeds kleiner t.o.v. van aow-ers. Er zit dan uiteindelijk gewoon te weinig geld in de pot om al deze uitkeringen van te betalen.

De verwachting is dat de vergrijzing alleen maar toe zal blijven nemen waardoor er steeds meer geld nodig is maar ook steeds minder geld binnen komt. Dus onbetaalbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat de AOW geen verzekering of spaarpotje is, maar iets dat de werknemers NU betalen voor de bejaarden van NU. En nu is de verhouding ongeveer 4 werkenden op 1 AOW-er.

Als de vergrijzing echter in dit tempo doorzet, hebben we straks 1 werkende op 3 AOW-ers. En DIE werkenden moeten de AOW dus ophoesten voor wie DAN AOW krijgt. Tel uit je winst ; dat is ongeveer 12 keer zo veel als nu. Zomaar van je inkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat alle babyboomers met pensioen gaan. Dit jaar begint de ellende. De mensen die in 1945 geboren zijn gaan dit jaar met pensioen.

Er zijn nu minder mensen aan het werk en die moeten betalen voor steeds meer ouderen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de premie ligt vast, rond de 18 % van wat een werkende Nederlander verdient gaat naar de aow. dit is nu al niet genoeg om iedereen te betalen en daarom doet de overheid hier uit de gewone belastingen geld bij.