Je maakt een foto, zet die op je website. Iemand anders gebruikt die foto zonder toestemming.....

....op een website of voor wat dan ook. Hoe zit je met je rechten als fotograaf? Hoe bescherm je jouw foto's?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Antwoorden (5)

je kan er een soort handtekening in zetten in het klein midden in de foto...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij hebt alle rechten. En die kan je aantonen door de datum van foto, het feit dat jij het origineel in bezit hebt. Je kan contact opnemen met de eigenaar van de site of .. en in overleg tot een schikking komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij als fotograaf hebt de rechten. Je kunt een copyright clausule opnemen op je website. Wel zou ik alle originele bestanden (en onbewerkt) bewaren, mocht het een rechtzaak worden.

Ook kan je de afbeeldingen verkleinen zodat ze niet geschikt zijn voor drukwerk. Ook kan je een tekst/handtekening in de afbeelding plaatsen. Maar dit wordt door professionele fotografen niet echt gewaardeerd, omdat het af doet aan de inhoud van het beeld. Waarbij elk stukje nauwkeurig in het beeld is geplaatst tijdens het maken van het beeld.

Maar zeg nu eerlijk... zou je het tot een rechtzaak laten komen? En je wilt je foto's toch laten zien aan anderen en daarvoor is internet wel een geschikt medium voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als fotograaf heb je alle rechten over de door jou gemaakte foto's. Foto's vallen onder de Auteurswet, dit is geregeld in artikel 10 van deze wet.

Volgens artikel 5 lid 2 van de Auteurswet is er sprake van een inbreuk op dit auteursrecht als je foto wordt verveelvoudigd door een ander dan jij (of degene aan wie je die rechten hebt gegeven).

Je foto's kun je beschermen door op je website bijvoorbeeld te zetten: "Geen van de afbeeldingen op deze site mogen zonder voorafgaande toestemming van ... verveelvoudigd worden". Zo is het voor iedereen duidelijk dat de foto's enkel met jou toestemming gebruikt mogen worden.

In de foto zelf zou je een copyright kunnen zetten. Hiervoor kun je verschillende programma's vinden op het internet. In de bron heb ik er een aantal neergezet, zodat je zelf kunt kiezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
copyright heeft in Nederland echter helemaal geen juridische betekenis. In Nederland werken wij niet met copyrights maar met de Auteurswet. Deze wet regelt het auteursrecht op literatuur, wetenschap en kunst.

Artikel 1 van het Auteursrecht luidt als volgt:
"Het auteursrecht is het uitsluitend recht van den maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld."

Dit houdt dus feitelijk in dat een fotograaf, als maker of rechthebbende van een werk van kunst, het exclusieve recht heeft om dit openbaar te maken, en te verveelvoudigen. Hier valt dus ook onder dat een ander geen kopieën en/of reproducties mag maken, of het werk tentoonstellen of verkopen zonder de toestemming van de maker van dit werk.

Inbreuk
Opzettelijk inbreken op andermans auteursrecht is een misdrijf waar een geldboete en zelfs een vrijheidsstraf op staat. Het is dan ook mogelijk van dit misdrijf aangifte te doen bij de politie. In de praktijk gaat Justitie echter alleen over tot vervolging indien de originele maker kan aantonen dat hij of zij grote economische schade heeft geleden als gevolg van deze inbreuk.

Gebruikt bijvoorbeeld een groot magazine een foto waarvoor zij geen toestemming heeft gekregen van de originele maker dan kan deze een aantal dingen doen. Als fotograaf moet jij je op zo’n moment afvragen wat je wilt bereiken. Je kan behalve aangifte ook op het civielrechtelijke gebied een en ander proberen af te dwingen op grond van de Auteurswet.

Een optie is om het blad aan te schrijven, en om rectificatie te vragen. In dit geval zal het blad de volgende editie een rectificatie moeten plaatsen op een eventueel door jou omschreven plek. Voor een kleine afbeelding op pagina 52 is het natuurlijk niet redelijk om te vragen op een pagina grote rectificatie op de voorpagina.

Ook is het mogelijk om direct een rekening te sturen. De kans bestaat dat het blad deze voldoet maar daarna zal je hier nooit meer wat van horen.

Effectiever kan het zijn om gewoon met het blad in gesprek te gaan, wellicht heeft het blad nog interesse in meer foto’s en kan het jou, als fotograaf een leuke opdracht opleveren.