Wat wordt of kan de kapitein van het verongelukte schip in Zuid-Korea worden verweten?

Als de kapitein langer had gewacht om het schip te verlaten, was hij er waarschijnlijk niet meer geweest. Ieder vecht voor zijn/haar leven.

10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Dat is onder andere de taak van een kapitein zorgen dat het schip ordelijk verlaten kan worden. Niet zorgen dat je zelf veilig bent.
corzijlstra
10 jaar geleden
Was daar tijd voor?
ronron1212
10 jaar geleden
Hij heeft meer dan een halfuur gewacht voor hij ook maar iets deed.

Antwoorden (2)

De 69-jarige kapitein ligt zwaar onder vuur omdat hij het zinkende schip had verlaten terwijl er nog honderden personen aan boord waren en niet konden ontsnappen.

Gisteren werd hij samen met twee bemanningsleden aangehouden. Hij wordt onder meer beschuldigd van nalatigheid en de overtreding van de maritieme regelgeving. Ook zou hij geen hulp gevraagd hebben aan andere schepen.
fremar
10 jaar geleden
Verschillende dingen, onder andere:
* Dat hij de evacuatie vertraagd heeft / te laat heeft opgestart
* Dat hij (te) onervaren mensen aan het roer liet staan
* Dat hij geen leiding heeft gegeven bij de evacuatie

Vooral het iedereen vecht voor zijn/haar eigen leven is in crisis situaties juist
meestal het grote probleem. Bij een ordelijke goed uitgevoerde strak geleide evacuatie
waren waarschijnlijk veel meer mensen gered. En als eindverantwoordelijke had hij daar juist voor moeten zorgen.