Behoor als Nederlander automatisch tot het collectief en ben je persoonlijk 'een stukje' Nederland?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Collectief: een groep mensen die samenwerken aan/voor een bepaald doel (wikipedia), In die zin denk ik niet dat iedereen automatisch tot het collectief behoort. Je bent wel lid van de groep Nederlanders, daar ontkom je niet aan. Maar je bent sowieso van heel veel groepen lid. Zo ben je óf lid van de groep mensen die een veel te dure barbeque hebben, óf je bent lid van de groep van mensen die niét een veel te dure barbeque hebben. Maar je behoort ook tot de kleinst mogelijke groep mensen, jij.

Behoor je tot het collectief: ja Je bent niet een stukje Nederland. Je bent onderdaan van het Koninkrijk der Nederlanden.

Ja, als Nederland hoor je tot het collectief, met andere woorden: tot het samenwerkingsverband wat Nederland heet. Dat democratisch samenwerkingsverband probeert de lusten en lasten zo eerlijk mogelijk te verdelen. Allemaal naar draagkracht bijdragen aan alles wat we gezamelijk nodig hebben. De meningen over HOE dat dan verdeelt moet worden en WIE waarvan mag gebruiken, die zijn verdeelt. Daarvoor is de politiek. "Een stukje Nederland" klopt ook wel, maar vind ik niet zo'n prettige uitdrukking. Beetje beperkt. Ik ben liever "een stukje wereld".

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100