Fiets geleend, gestolen, wat nu?

De fiets van een vriend ( van wie ik de fiets geleend heb ) is gestolen, terwijl ik zelf 15 meter ervan in de buurt was. Ik had de fiets niet op slot gezet, omdat ik er toch ''bij'' was. Helaas is de fiets toch gestolen in dat kwartiertje. Het is een oude fiets, maar wel een populaire en behoorlijk duur nog. Kan ik beroep doen op mijn WA-verzekering. Zo ja, hoe kan ik dat het beste aanpakken. Ik lees verhalen van dat ze soms alleen uitkeren als de fiets niet op slot stond, wat bij mij dus ook het geval was.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, aan je WA verzekering heb je niets, die dekt alleen schade die je met je auto gemaakt hebt, aan eigendommen van anderen.
Je aansprakelijkheidsverzekering zal moeilijk doen, ga er niet vanuit dat je vriend betaald krijgt, als dat wel het geval is zal dat niet meer dan de dagwaarde zijn. Om dit zeker te weten, moet je contact opnemen met je verzekeringsmaatschappij en hen eerlijk vertellen wat er gebeurd is. Het zou netjes zijn, als jij het bedrag wat de verzekering vergoedt (ook als dat 0 euro is) aanvult en een gelijkwaardige fiets voor je vriend terug koopt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Denk dat VS met WA de Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering bedoeld en niet de variant van de autoverzekering.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus ipv WA de AVP (Aansprakelijkheids Verzekering Personen); in de volksmond beter bekend als de WA
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mooi verhaal van Gilles111 maar helaas het zal niet gaan. Heel simpel: fiets stond niet op slot dus verz.mij is niet verplicht tot schadeloosstelling welk mooi verhaal je er ook van maakt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Let op: we betalen alleen voor de schade in bovenstaande 3 situaties als de volgende dingen allemaal gelden:
• De persoon die schade heeft, eist alleen geld voor zijn eigen schade.
• De persoon die schade heeft, is niet verzekerd via deze verzekering.
• De persoon die schade heeft, kan geen vergoeding voor de schade krijgen van een ander of van een
andere verzekeraar.
• De schade is niet ontstaan door de eigen schuld van de persoon die schade heeft.

Antwoorden (1)

In de eerste plaats, door de fiets te lenen ben je een overeenkomst aangegaan met de eigenaar en heb je een zorgplicht voor de fiets. Dat betekend dat je verplicht was om zo goed mogelijk voor het eigendom te zorgen. Dat je de fiets niet op slot hebt gezet en hij daardoor is gestolen zorgt er voor dat jij niet hebt voldaan aan die zorgplicht. Juridisch gezien ben jij hierdoor verantwoordelijk voor de kosten die de eigenaar heeft. Maar dit had je zelf ook al bedacht.

Als jij de fiets op slot had gezet dan was jou niets te verwijten geweest (je had je best gedaan om diefstal te voorkomen) en had de eigenaar van de fiets de fiets moeten claimen bij zijn verzekering. Een inboedelverzekering keert alleen niet uit als de fiets gestolen was vanaf openbaar terrein (zoals nu). Dan had hij een aparte fietsverzekering hiervoor moeten hebben (en daarvoor had hij beide sleutels dan gehad).

Nu wil het geval dat jij de fiets NIET op slot hebt gezet. Dus in dit geval valt jou WEL iets te verwijten. Omdat jij je niet aan je zorgplicht hebt gehouden is de schade ontstaan. Dat houdt daarmee in dat de eigenaar van de fiets recht heeft op schadevergoeding. Bepalend hierbij is dat de schade niet door opzet is ontstaan (dus dat het niet jouw bedoeling was dat de fiets gestolen zou worden).

In dit geval moet hij de verzekering claimen bij zijn eigen verzekering en daarbij aangeven dat jij de fiets hebt geleend (en de details zoals hoe het is gebeurt - niet op slot etc. en wat jouw verzekeringsmaatschappij is). Dat lijkt tegenstrijdig maar hij is degene met schade en dus moet hij die claimen. Daarna zal jouw verzekering aan zijn verzekering uitkeren (en die weer aan hem) omdat jij de veroorzaker bent.

Jouw verzekering zal navraag bij jou doen over de toedracht. Mocht het zo zijn dat de verzekering van mening is dat jij opzettelijk de schade hebt veroorzaakt dan moet je waarschijnlijk de schade uit eigen zak terug betalen aan jouw maatschappij. Met jouw verhaal (niet op slot omdat etc. etc.) heb je grote kans dat de verzekering betaald, want jij dacht dat je je zorgplicht vervulde.

Of de verzekering ook daadwerkelijk de nieuwwaarde (of vervangingswaarde) van die fiets vergoed is niet te zeggen. Misschien kun je daarover aanvullende afspraken met je vriend maken; dat jij een deel van de extra kosten op je neemt bijvoorbeeld.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus ja, hoe tegenstrijdig het ook klinkt, met het eerlijke verhaal heb je de grootste kans op vergoeding van de door jou veroorzaakte schade.