nobelprijs: waarom wordt die voor de vrede uitgereikt in noorwegen en niet in zweden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Toen de Nobelstichting in 1896 werd opgericht hoorden Zweden en Noorwegen bij elkaar. Dat is vermoedelijk de reden dat de prijzen in beide steden worden uitgereikt.

Nobel heeft nooit onthuld waarom de vredesprijs in Oslo werd uitgereikt.
Een reden zou kunnen zijn dat Nobel de Noorse patriot en auteur Bjornstjerne Bjornson nogal bewonderde of dat het Noorse parlement als eerste voor de internationale vredesbeweging stemde.

Toegevoegd na 11 minuten:
Nobel kan ook gevreesd hebben dat het zeer politieke karakter van de Vredesprijs het tot een machtsmiddel zou kunnen maken.
Een Noorse commissie, gekozen door een vrij progressief parlement van een kleine natie aan de periferie van Europa, zonder eigen buitenlands beleid en met slechts een ver verleden als autonome militaire macht, zou wellicht onschuldiger zijn dan een commissie in één van de machtigste van de Scandinavische landen, Zweden.

Toegevoegd na 22 uur:
Edit: "in beide steden" -> "in beide landen".
SimonV
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Welke beide steden @SimonV?
De Unie tussen Zweden en Noorwegen (Zweeds: Svensk-norska unionen, Unionen mellan Sverige och Norge Noors: Unionen mellom Norge og Sverige) was een unie van de hedendaagse staten Zweden en Noorwegen tussen 1814 en 1905. Ze waren verenigd onder één koning in een personele unie.
SimonV
6 jaar geleden
Stockholm en Oslo (natuurlijk). Of mis ik nu wat?
ronron1212
6 jaar geleden
Lees je eerste zin.
SimonV
6 jaar geleden
Er had dus beter "in beide landen" kunnen staan. Klopt! ;-)

Andere antwoorden (1)

Dat heeft Alfred Nobel zo ingesteld. Hij heeft nooit gezegd waarom.