Zijn blonde vrouwen dommer?

Zo niet, hoe is dit beeld ontstaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dommer dan wat? Dommer dan blonde mannen? Allicht!
Dommer dan andere vrouwen? Niet dat ik weet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat je dat wel zelf in kan vullen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe zie je dat op 1 april de verkeersongevallen stijgen met domme blondjes? als ze voor het rood staan denken ze dat het een grap is Nu even serieus:
Ik heb wel eens begrepen dat het uit de tijd kwam van de toen populaire Marilyn Monroe .Toen is het Domme blondje ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha ha, Funnie:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoals dat blondje zei: "Ik ben niet dom al ben ik blont"

Het beste antwoord

Zoals vele andere stereotypische uitdrukkingen is de oorsprong van het concept 'dom blondje' niet te achterhalen. Hoogstwaarschijnlijk werd het voor het eerst in 1925 de wereld ingestuurd via het boek: 'Gentlemen Prefer Blondes: The Illuminating Diary of a Professional Lady' van Anita Loos. Regisseur Howard Winchester Hawks bracht in 1953 de film uit met dezelfde titel. Daarin speelde Norma Jean Baker, beter bekend als Marilyn Monroe (1926 - 1962) de hoofdrol. Marilyn maakte geleidelijk aan naam als dom blondje, een imago dat ze welbewust cultiveerde, en versterkte aldus het reeds bestaande stereotypische beeld van dom blondje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord

Andere antwoorden (11)

Nee maar die uitdrukking is nu eenmaal een keer ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat is niet zo, die zijn zo slim dat ze vanuit een underdog-positie dat gedaan krijgen wat anders-harige vrouwen veel moeilijker lukt...

Dus in mijn ogen blonderen de slimste vrouwen zich...

Toegevoegd na 5 minuten:
En dan nog heb ik het niet over het lef van die meisjes en vrouwen die naar de kapper stappen en dan durven zeggen, blondeer de hele handel maar... Heb je daar wel eens over nagedacht?

Toegevoegd na 7 minuten:
Oh ja de reden nog vermelden: Ook dit is weer reclemejongernswerk... Het is ooit als grap gelanceerd en het is steeds weer herhaald en herhaald... En iedereen is het gaan geloven... Zo werkt dat in de reclamewereld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat me raden..........blond????
Ja, dat zeggen ze wel. Vandaar dat C4th haar avatar maar donker haar heeft laten houden, zodat ze serieuser genomen wordt dan wanneer haar eigen blonde haar zichtbaar zou zijn.

Maar even serieus, bij mijn weten is er nooit wetenschappelijk bewezen dat blonde vrouwen minder intelligent zouden zijn dan hun donkerharige soortgenoten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ik vind het onzin, je intelligentie heeft totaal niks met je haarkleur te maken. En natuurlijk zijn er ontzettend domme blonde vrouwen, maar er zijn ook genoeg vrouwen met bruin zwart of rood haar die ook dom zijn. Dus 'Zijn blonde vrouwen dommer?' nou nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blonde vrouwen zijn niet dommer. Dat is alleen ‘uitgevonden’ door mannen die zich aangetrokken voelen tot mooie vrouwen en zich bedreigd voelen als die ook nog eens slim zouden zijn. En in Nederland blijkt het zo te zijn dat veel mannen zich snel aangetrokken voelen tot blonde lokken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wiki says no...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligentiemeting

je iq heeft niks te maken met de kleur van je ogen noch de kleur van je haar of andere uiterlijke kenmerken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk wel dat sommige blondines hebben besloten: "Ik ben al blond! Waarom zou ik me nog verder ontwikkelen?!"

Je ontwikkelt wat je voordeel oplevert. En waarom zou je in de boeken duiken, als je ook met je haar kan wapperen? Zeker voor niet iedereen geldt dat, maar sommige meisjes hebben gewoon besloten mooi te zijn, en daar mee uit. En geef ze eens ongelijk!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dommer dan wat? of wie?
Dan mannen bedoel je?..... Ongetwijfeld!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de term gemunt is doordat vrouwen die niets meer dan hun uiterlijk te bieden hebben vaak hun haar blonderen, vrouwen die meer te bieden hebben hoeven dat niet te doen; vandaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel een goed vermoeden waarom dat beeld is ontstaan. Het is niet zozeer dommer, dat wisten we heus wel, maar het is een beeld van scandinaviërs die over het algemeen blond waren vroeger, maar in het buitenland vaak naïef overkomen. Té goed gelovig,dat heb ik ook moeten afleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige wel,maar de meeste niet. Dat geldt ook voor zwarte,bruine,rode vrouwen en mannen!