Is een werkstraf ook echt een straf?

Ik heb wel eens gehoord dat iemand om 9 uur eens binnen kwam, rustig nog een kopje nam en dan eens aan het werkt ging, bijvoorbeeld op een kinderboerderij of een zorgboerderij. Dat lijkt mij niet echt een straf! Nou is dat misschien wel een uitzondering....
Kan iemand mij vertellen hoe dit zit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

De rechter bepaalt of iemand een werkstraf krijgt. De reclassering besluit vervolgens aan de hand van een intakegesprek met de veroordeelde welk type werkstraf dat moet zijn.

Maar een echte straf is het vaak niet.
Jongeren vinden dat er positieve kanten aan een werkstraf zitten, blijkt uit een onderzoek. Vooral de relaxte sfeer en leuke werkplek worden genoemd. Op zaterdag een taakstraf uitvoeren ervaren veel jongeren meer als een straf, evenals het verrichten van saai of vervelend werk.

De Haagse Samantha de Jong, beter bekend als Barbie, heeft onlangs haar taakstraf afgerond. Een straf vond ze het zeker niet, ze vond haar taken zelfs leuk.
Iemand anders moest 120 uur de administratie bijhouden van een verzorgingshuis. ‘Ik zag het eigenlijk niet als straf. Het was meer een bijbaantje en iedereen was heel aardig, dus het was heel gezellig.’

Dat roept de vraag op of het wel een nuttige methode is. ‘Juist wel’, vindt de reclassering. ‘Mensen die een werkstraf hebben gehad, vallen veel minder vaak in herhaling dan mensen die een gevangenisstraf krijgen.’
Uit onderzoek blijkt dat mensen die een werkstraf hebben gekregen 47 procent minder vaak opnieuw in de fout gaan dan mensen die de gevangenis in moesten.
SimonV
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
Dat het werk niet als straf ervaren wordt kan ook juist de bedoeling zijn. Zeker jongeren die liever op straat hangen en denken hun geld (of spullen, of status) te moeten verdienen met dealen, stelen of helen, kun je beter een positieve werkervaring laten opdoen dan een negatieve. De bedoeling is dat ze inzien dat gewoon werken zo erg nog niet is en dat dat uiteindelijk een betere manier is om geld, spullen en status te verwerven. Daar is de samenleving meer bij gebaat dan wanneer jongeren na een vervelende werkstraf bedenken dat ze werken niet leuk vinden en dan maar op een alternatieve manier hun tijd blijven besteden.
SimonV
6 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.
Daarom vallen ze waarschijnlijk minder vaak in herhaling dan mensen die een gevangenisstraf krijgen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is dus precies wat ik bedoelde! Bedankt voor het antwoord
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Psychologisch gezien hoeft een taakstraf niet als straf te worden ervaren, het gaat hoofdzakelijk om het effect.
Alles is beter dan een vooropleiding crimineel via detentie.

Andere antwoorden (3)

Bij een werkstraf moet je een vastgesteld aantal uren maken. Bij te laat komen ed geeft het bedrijf of instelling waar je werkt dat door, en heb je kans dat de werkstraf alsnog omgezet word in een geldboete of gevangenisstraf. Dit is afhankelijk van het vergrijp waar de werkstraf voor is opgelegd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoe de werkstraf precies wordt ingevuld, zal ook afhangen van het betreffende bedrijf. Bij het bedrijf waar ik werkte, werden ze wel degelijk flink aan het werk gezet, en ook vieze en vervelende klussen werden ze verondersteld te doen. Het was voor deze mensen heus geen feestje, reken maar dat ze afgepeigerd weer huiswaarts gingen aan het eind van de dag. Maar uiteraard kregen ze ook koffiepauze, lunchpauze, en mochten ze zo nodig van het toilet gebruikmaken. Ook met eventuele beperkingen werd rekening gehouden. Ze werden als mens behandeld, maar ervoeren de werkstraf wel degelijk als straf: ze moesten aanwezig zijn, flink werken, en iedereen wist waarom ze er aan het werk waren.
Rieneke1
6 jaar geleden
Je bent veroordeeld; los van de straf zelf heb je plots ook een strafblad. Dat kan grote beperkingen geven als het gaat om bv het krijgen van een VOG, en daardoor bij het krijgen van een nieuwe baan.
Daarnaast, door je veroordeling kun je ook makkelijker aansprakelijk worden gesteld voor geleden schade, of bv ontslag krijgen van je werkgever.