Is er een benaming voor "Ik begrijp niet dat hij het niet begrijpt"?

"Waarom snap je het niet?" "Ik kan het niet duidelijker uitleggen"

Een voorbeeld: ooit uit moeten leggen hoe trajectcontrole op de snelweg werkt, snelheid wordt uitgedrukt in km/u. Als je weet hoeveel km tussen 2 punten zitten en hoe lang je daar over doet, weet je de snelheid. Echter begreep deze persoon dat niet.

Ik snap niet dat hij dat niet begrijpt. Dat gevoel, hoe heet dat? Is daar wel een naam voor (in de psychologie wellicht?)

Toegevoegd na 1 uur:
Om m'n eigen vraag een beetje te beantwoorden: https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger_effect

Vooral dit gedeelte: Hence, the corollary to the Dunning–Kruger effect indicates that persons of high ability tend to underestimate their relative competence and erroneously presume that tasks that are easy for them to perform also are easy for other people to perform.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
TurfGraver
6 jaar geleden
Ongeduld. :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat heet gewoon ergernis of frustratie. Je ergert je kennelijk aan mensen die wat trager van begrip zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
http://nl.wikihow.com/Omgaan-met-domme-mensen
Thecis
6 jaar geleden
Onbegrip (in de brede zin van het woord)?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik kan nu ook zeggen: "ik begrijp niet dat de vraagsteller niet begrijpt dat iemand iets niet begrijpt". Dan krijg je een soort droste-effect :)
jc54
6 jaar geleden
Ben IK nu zo slim, of zijn JULLIE nu zo dom?????
gvrox
6 jaar geleden
Deze "snapt" het op het eind: https://www.youtube.com/watch?v=m2eyq9qTOQY
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Crane2 In dit geval ligt het idd aan opleidingsniveau/intelligentie of in ieder geval de verwachting die je hebt. Sommige problemen zouden voor sommige mensen in nuchtere toestand binnen x tijd te volgen moeten zijn(heb je dan het idee) en zo niet dan krijg je al snel dat punt, van een soort frustratie. "Leg ik het nou niet goed uit?" "Is die ander nou niet snugger?" "Is het nu echt zo ingewikkeld en vind ik het toevallig vrij simpel?" Bij sommige vraagstukken ligt het wat anders, denk aan het driedeurenprobleem. Dat is zo tegen intuïtief dat zelfs mensen die vrij goed logisch kunnen denken er niet aan willen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Driedeurenprobleem Nog een video over niet begrepen worden of niet begrepen willen worden:
https://www.youtube.com/watch?v=MShv_74FNWU
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Die 3 deuren theorie wil ik ook niet aan...de uitleg gaat zo diep dat ik het niet snap lol. Uiteindelijk blijft het gokken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het wordt heel snel duidelijk als je er het 100deurenprobleem van maakt.
-Jij kiest een deur
-De quizmaster opent 98 prijsloze deuren,
-Jij mag weer kiezen, je blijft bij de eerste keuze OF je schakelt naar de andere deur die de quizmaster dicht heeft gelaten. (bedenk goed dat de quizmaster alle informatie heeft en dus NIET random de deuren opent, maar als de prijs achter een van de deuren staat hij deze deur niet opent.) Je moet dan wel gek zijn om niet te wisselen. De kans dat jij gelijk goed raadt is enorm klein (1 op 100). Als je dan alle foute deuren opent, wordt de kans enorm groot dat het deur is die quizmaster dicht laat (99 op de 100).
Alleen als jij de eerste ronde goed gokt zou je NIET moeten wisselen, maar je kan er vanuit gaan dat je de eerste ronde NIET goed gokt. Met 3 deuren is dat hetzelfde verhaal alleen is de kans op gelijk goed gokken een stuk groter (1 op 3). Toch is het zo dat als je het meerdere keren herhaalt (kan je heel leuk thuis doen met kaarten waarvan de Aas de prijs voorstelt en twee andere kaarten niet de prijs (en natuurkijk twee personen). "Uiteindelijk blijft het gokken."
Juist, maar de kans dat je goed gokt ALS je wisselt is twee maal zo groot dan dat je bij de eerste keuze blijft.
Iedereen die dus snapt hoe het werkt wisselt van deur. Niemand zegt dat je met wisselen altijd wint, maar dat je met wisselen veel vaker wint, dan verliest. Mensen die het probleem niet snappen zullen vaak zeggen dat wisselen niet uitmaakt, en dat is onjuist.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is heel simpel.
De kansen veranderen door de extra informatie De kans dat de prijs achter een gekozen deur staat is 1/3. De land dat de prijs achter een van de andere twee niet gekozen deuren staat is 2/3. Op het moment dat je een deur kiest en de quizmaster opent een van de andere deuren blijft de kans dat de prijs achter een van deze twee deuren staat 2/3. Alleen weet je nu dat de prijs niet achter de open deur staat. Dus kans achter jouw deur is 1/3 en de kans dat de prijs achter de andere deur staat is 2/3. Het is he
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Over het dunning-krugereffect is er ook in het Nederlands een uitleg: voor diegenen die het Engels niet snappen / begrijpen of gewoon niet hebben geleerd :-)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dunning-krugereffect

Antwoorden (1)

Met een kleieiein beetje "creatief met taal" -gevoel ;-) onderstaande, betreffende de zender (van de uitleg) en/of de ontvanger:

*Communicatie-incontinentie
*Zelfoverschatting
*Begripsverwarring
*Denkniveauverschil
*Babylonische taalverwarring
*Incompetentie
*Denkinfarct
*Onbekwaamheid
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dubbeldank :-) <3 !!!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jawel!! ;-) ++ PLUS voor dit antwoord!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
DANK!!!
gvrox
6 jaar geleden
De conclusie uit dit antwoord is dus eigenlijk "nee, er is geen specifieke term die precies de situatie in de vraag omschrijft". De genoemde termen in het antwoord hebben er natuurlijk wel mee te maken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank voor je reactie gvrox.
Jouw conclusie laat ik bij jou: volgens mij dekken de genoemde termen dit soort situaties allemaal.
De vraagsteller noemde 1 situatie als voorbeeld, maar er zijn vele vergelijkbare mogelijkheden.
Het gaat naar mijn idee eigenlijk om de reactie van de vraagsteller op dit soort zaken.
En dan is per situatie 1 of meer van de gegeven termen een mogelijkheid, die ook dekkend is.
Maar uiteraard is het een subjectieve vraag met een subjectief antwoord, waar iedereen over mag denken zoals hij/zij wil.
Ben ik super soepel in :-) :-)