Waarom rijden wij in Nederland aan de rechterkant van de weg en niet aan de linkerkant zoals in Engeland en Suriname?

Toegevoegd na 22 minuten:
Maar waarom rijden wij rechts en zij links, waarom heeft Engeland (en andere landen) daarvoor gekozen en waarom heeft Nederland (en andere landen) hiervoor gekozen? Waarom niet allemaal aan dezelfde kant?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat was je vraag in eerste instantie niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was wel de vraag in eerste instantie. Die grote blauwe letters dat was de originele vraag en na het antwoord van Edje40 heb ik hem uitgebreid. Maar dat van spookrijden is een kinderachtig antwoord en heeft niks met de vraag te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Singapore en Indonesia ook

Het beste antwoord

Links rijden is handig als je paardrijdt. Je stapt namelijk over het algemeen vanaf de linkerkant op je paard. Dat doe je dan niet midden op de weg, maar aan de kant, en daarna blijf je gewoon aan dezelfde kant rijden.

Rechts rijden is handig als je koetsier bent van een koets met veel paarden en in plaats van op de bok, op de rug van het eerste paard links zit, wat ooit gebruikelijk was. Dan heb je beter overzicht als twee van die grote koetsen elkaar moeten passeren.

Die koetsen waren vooral in Frankrijk populair, daar is dan ook het rechts rijden in plaats van links rijden ontstaan.

(Aldus mijn geschiedenisleraar in een ver en grijs verleden.)

Toegevoegd na 19 minuten:
Oh, en natuurlijk ook relevant: de Franse invloed strekte zich uit tot over grote delen van Europa, maar niet tot de overkant van het Kanaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De invloed van de Engelsen! Suriname is ooit in het verleden van de Engelsen geweest (voor de Nederlanders).
En dus hebben ze het maar zo gelaten.

Toegevoegd na 1 uur:
Het linksrijden komt voort uit de riddertijd, waarbij rechtshandige ridders links aanhielden om enerzijds hun sabelschede te beschermen (die men links droeg) en anderzijds hun rechterarm vol konden gebruiken tijdens een gevecht.

Ook is het voor een rechtshandige ridder makkelijker om vanaf de linker kant op zijn paard te stijgen. Hierbij is het ook handiger om links te rijden, aangezien je dan niet vanaf het midden van het pad hoeft op te stijgen.

Napoleon heeft later het rechts rijden ingevoerd.

Je moet maar eens kijken in hoeveel landen er nog links wordt gereden;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Links_rijden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar waarom rijden wij rechts en zij links, waarom heeft Engeland (en andere landen) daarvoor gekozen en waarom heeft Nederland (en andere landen) hiervoor gekozen? Waarom niet allemaal aan dezelfde kant?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Engeland is nooit door Napoleon veroverd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Psies
waarom dat wij dat doen?
anders gebeuren er veel aanrijdingen!
"spookrijden"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt door het soort koetsen dat hier gebruikt werd. Bij nederlandse koetsen zat de koetsier aan de rechterkant, dus reed hij ook aan de rechterkant. Veiliger voor andere mensen wanneer hij zijn zweep gebruikte.

In Engeland werden andere koetsen gebruikt waar de koetsier meer links van het midden zat. En vandaar dat ze daar nu nog aan de andere kant reden.

Een echte reden hiervoor is er niet. De twee soorten koetsen zijn naast elkaar ontwikkeld en met een Engelse koets kwam je niet zo snel naar het Europese platteland. Dus vandaar dat deze twee vormen naast elkaar ontstonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weer een verwisseling van oorzaak en gevolg.
In het verleden (en tegenwoordig doen sommigen dat ook nog) reed men in het midden van het pad. Op een gegeven moment is men op pad A links gaan rijden en op pad B rechts. Dat ging wel eens mis, toen heeft men in Engeland afgesproken om in London links te gaan houden en in Parijs heeft met op een gegeven moment afgesproken om overal rechts te rijden. Waarschijnlijk vooral omdat belangrijke routes voor belangrijke mensen links of rechts sneller waren. Daarna werd in de invloedssferen de regel zoveel mogelijk doorgetrokken.
Natuurlijk is het wel zo, dat het verschil tussen Nederlandse fietsen en Engelse fietsen is, dat bij Engelse fietsen het stuur rechts zin, dat kan dus ook een oorzaak zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie ook hier:
http://www.goeievraag.nl/vraag/rijden-europa-rechts.297