Waarom rijden wij in Nederland aan de rechterkant van de weg en niet aan de linkerkant zoals in Engeland en Suriname?

Toegevoegd na 22 minuten:
Maar waarom rijden wij rechts en zij links, waarom heeft Engeland (en andere landen) daarvoor gekozen en waarom heeft Nederland (en andere landen) hiervoor gekozen? Waarom niet allemaal aan dezelfde kant?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Links rijden is handig als je paardrijdt. Je stapt namelijk over het algemeen vanaf de linkerkant op je paard. Dat doe je dan niet midden op de weg, maar aan de kant, en daarna blijf je gewoon aan dezelfde kant rijden. Rechts rijden is handig als je koetsier bent van een koets met veel paarden en in plaats van op de bok, op de rug van het eerste paard links zit, wat ooit gebruikelijk was. Dan heb je beter overzicht als twee van die grote koetsen elkaar moeten passeren. Die koetsen waren vooral in Frankrijk populair, daar is dan ook het rechts rijden in plaats van links rijden ontstaan. (Aldus mijn geschiedenisleraar in een ver en grijs verleden.) Toegevoegd na 19 minuten: Oh, en natuurlijk ook relevant: de Franse invloed strekte zich uit tot over grote delen van Europa, maar niet tot de overkant van het Kanaal.

De invloed van de Engelsen! Suriname is ooit in het verleden van de Engelsen geweest (voor de Nederlanders). En dus hebben ze het maar zo gelaten. Toegevoegd na 1 uur: Het linksrijden komt voort uit de riddertijd, waarbij rechtshandige ridders links aanhielden om enerzijds hun sabelschede te beschermen (die men links droeg) en anderzijds hun rechterarm vol konden gebruiken tijdens een gevecht. Ook is het voor een rechtshandige ridder makkelijker om vanaf de linker kant op zijn paard te stijgen. Hierbij is het ook handiger om links te rijden, aangezien je dan niet vanaf het midden van het pad hoeft op te stijgen. Napoleon heeft later het rechts rijden ingevoerd. Je moet maar eens kijken in hoeveel landen er nog links wordt gereden; http://nl.wikipedia.org/wiki/Links_rijden

waarom dat wij dat doen? anders gebeuren er veel aanrijdingen! "spookrijden"

Dat komt door het soort koetsen dat hier gebruikt werd. Bij nederlandse koetsen zat de koetsier aan de rechterkant, dus reed hij ook aan de rechterkant. Veiliger voor andere mensen wanneer hij zijn zweep gebruikte. In Engeland werden andere koetsen gebruikt waar de koetsier meer links van het midden zat. En vandaar dat ze daar nu nog aan de andere kant reden. Een echte reden hiervoor is er niet. De twee soorten koetsen zijn naast elkaar ontwikkeld en met een Engelse koets kwam je niet zo snel naar het Europese platteland. Dus vandaar dat deze twee vormen naast elkaar ontstonden.

In het verleden (en tegenwoordig doen sommigen dat ook nog) reed men in het midden van het pad. Op een gegeven moment is men op pad A links gaan rijden en op pad B rechts. Dat ging wel eens mis, toen heeft men in Engeland afgesproken om in London links te gaan houden en in Parijs heeft met op een gegeven moment afgesproken om overal rechts te rijden. Waarschijnlijk vooral omdat belangrijke routes voor belangrijke mensen links of rechts sneller waren. Daarna werd in de invloedssferen de regel zoveel mogelijk doorgetrokken. Natuurlijk is het wel zo, dat het verschil tussen Nederlandse fietsen en Engelse fietsen is, dat bij Engelse fietsen het stuur rechts zin, dat kan dus ook een oorzaak zijn.

Zie ook hier: http://www.goeievraag.nl/vraag/rijden-europa-rechts.297

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100