Waarom zeggen mensen: "in mijn tijd" (gevolgd door bijvoorbeeld 'was dat wel anders')? Het is nu toch ook nog hun tijd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/tijd.47957
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Robin, jouw vraag kwam niet voor bij de "gerelateerde vragen".

Het beste antwoord

Nee dat is niet zo. "In mijn tijd" is die tijd dat jij er niet was, dus jij kunt niet controleren of het waar is en derhalve kan ik je zeggen en verzinnen wat ik wil, want jij was er niet bij. Dat wordt bedoeld met "in MIJN tijd".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Uiteraad is het nu ook nog hun tijd. Het wordt vaak gebezigd door een oudere tegen een jongere en wordt dus gebruikt in de trant van: "Toen ik zo oud was als jij"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk, dat wordt bedoeld. Ik ben gewoon een beetje tegendraads, en vind dat die uitdrukking iets neerbuigends heeft... ;)
Dan gaat het over een fase waar ze nu niet meer in zitten. Bijvoorbeeld als er gepraat wordt over de jeugd die opgroeit met alle moderne gemakken.... mobiel, pc e.d. dat hadden de sprekers 'in hun tijd' niet.
Dus toen hun de jeugd van die tijd waren hadden ze geen mobieltjes of pc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het verleden tijd is, en in die verleden tijd hebben de oudere dus van nu geleefd. Waarschijnlijk ga je dat later zelf ook doen bij je kids, al denk je van niet misschien :)) plus het is voor ouderen een herinnering die ze dan toch op de een of andere manier delen met wie dan ook en dat is ook weer fijn voor een ouder iemand...natuurlijk kunnen ze ook het heel erg overtuigd zijn dat het in hun tijd beter was dan nu, maar ja dat is natuurlijk nooit zijn, elke periode heeft zijn mins en voors ook in het verleden, was niet allemaal rozegeur en maneschijn, maar wel anders...en dat willen ouderen vnl. benadrukken denk ik :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben ook ouder maar ik leef nu toch nog steeds en hoe.
toch zeg ik ook wel eens "in mijn tijd". dan bedoel ik in de jaren dat ik de leeftijd had die op dat moment onderwerp van gesprek zijn.
overigens vind ik dat van mezelf niet altijd even kies. het is vaak een frustratie om op die manier verschillen tussen vroeger en nu aan te geven.
ik realiseer me heel goed, dat negatief gedrag van alle tijden is. in de zestiger jaren de provo's die vernielingen aanrichtten, in de zeventiger jaren de punkers, in de tachtiger en negentiger jaren de hooligans.

N'oubliez jamais
I heard my father say
Every generation has it's way
A need to disobey

daar is op zich niets mis mee, jammer alleen dat het kennelijk altijd met zo vervelende uitwassen gepaard moet gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antwoord van Twickx op deze vraag die al eerder gesteld is:

Twickx: Het ligt eraan waar het onderwerp over gaat. Gaat het onderwerop over de jeugd van tegenwoordig is "mijn tijd" de tijd dat ze zelf jong waren. Gaat het onderwerp over mensen die klagen over het werk is "mijn tijd" de tijd dat ze zelf werkte etc… Ze bedoelen dus eigenlijk: "In de tijd dat ik datzelfde meemaakte…."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met ïn mijn tijd"wordt vaak de tijd bedoeld dat degene die dit zegt de zelfde leeftijd heeft als van diegene waar het over gaat.
Zoiets als va n toen ik nog jiong was.