Kan je voor lichte mishandeling naar bureau halt?

Als je een straf krijgt door de officier van justitie krijg je dan ook strafblad. (minderjarig)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Jongeren van 12 t/m 18 jaar kunnen in aanmerking komen voor een doorverwijzing naar bureau Halt.
Echter geldt dit alleen voor zeer lichte situaties zoals vernieling, openbare dronkenschap etc.

Een "lichte" mishandeling valt hier dus niet onder. De vraag is ook of een lichte mishandeling bestaat in de termen van strafrecht. Dit weet ik niet 100% zeker hoor, maar wellicht iets om na te kijken.

Naar gelang hoe de mishandeling beoordeeld wordt zal er een straf tegenover staan.
Het is zeker mogelijk dat je een strafblad krijgt. Wel is het zo dat deze bij goed gedrag en het bereiken van 18 jarige leeftijd ook weer "weggepoetst" wordt.
Dat wil zeggen wanneer je in de tussentijd niet nog eens een strafbaar feit pleegt, groot of klein.

Op de rijksoverheid website kun je er wel het een en ander over vinden.
Succes!