Waarom wil het kabinet de vrije artsenkeuze inperken?

Wat zijn de argumenten en de feitelijke belangen?

9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
De zorgverzekeraars willen alleen " in natura" vergoeden de artsen met wie ze een contract hebben.
De zorgverzekeraars zeggen dat dat voordeliger is.
Dan moet de vrijheid van artsenkeuze beperk worden.
Een deel van de kamer is het er mee eens. Achterliggend motief: geld en macht.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
Volgens zorgverzekeraar DSW zal het geen ene cent opleveren:
http://www.bnr.nl/nieuws/651122-1412/koppeling-premie-aan-vrije-artsenkeuze-is-chantage
Poet
9 jaar geleden
Hier nog een goeie referentie
http://www.nrc.nl/handelsblad/van/2014/december/06/grijpt-de-verzekeraar-de-macht-6-stellingen-over-1444313

Het beste antwoord

Belangrijkste reden is dat slecht presterende zorgverleners uit de markt kunnen worden gehaald. Door deze niet meer te vergoeden, krijgen ze geen patiënten en zullen ze of de kwaliteit moeten verbeteren of moeten stoppen met het aanbieden van de behandeling. Ook voor te dure zorgverleners hoeft niet meer betaald te worden, waardoor de kosten van de gezondheidszorg zullen dalen.
Dit klinkt logisch, maar kan alleen werken als er voldoende duidelijkheid is over de kwaliteit van zorg. Pas dan kan de verzekeraar aan zijn klanten duidelijk maken waarom bijvoorbeeld het ziekenhuis niet meer gecontracteerd is.
Dit vond ik:
http://www.consumentenbond.nl/zorgverzekering/soorten-zorgverzekering/soorten-zorgverzekering-overzicht/vrije-artsenkeuze/

Toegevoegd na 5 minuten:
Bij een naturapolis is het vooraf te checken of je zorgverlener wel een contract heeft afgesloten met je zorgverzekeraar heel belangrijk. Als dat niet zo is, krijg je meestal niet de volledige vergoeding.

Met een restitutiepolis maakt het voor je vergoeding niet uit welke zorgverlener je kiest, maar er kan een maximale vergoeding zijn die men krijgt.

Toegevoegd na 10 minuten:
Hierbij een commentaar van Paul Frissen. Decaan en bestuursvoorzitter van de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur in Den Haag, hoogleraar Bestuurskunde aan Tilburg University en lid van de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling enz. enz..

Toegevoegd na 50 minuten:
Het is belangrijk dat de zorgverzekeraars van de politiek instrumenten in handen krijgen om de kosten in de zorg te beteugelen.
"Het inperken van de mogelijkheid om zelf de zorgverlener te kiezen is een essentieel middel om dat te bereiken" zei vandaag de Voorzitter van Zorgverzekeraars Nederland André Rouvoet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.nu.nl/politiek/3960644/zorgverzekeraars-voeren-druk-tweede-kamer.html In de Senaat stemden 33 senatoren voor het plan en 38 tegen.
De zorgverzekeraars zouden te veel macht krijgen volgens drie PvdA senatoren en er zou een tweedeling in de samenleving ontstaan tussen zij die konden kiezen uit een duurdere polis die een volledige vrije artsenkeuze garandeerden, en zij die een goedkopere polis moeten kiezen waarbij de zorgverzekeraar bepaalt op welk ziekenhuis of arts de verzekerde is aangewezen.
Er komt een nieuw voorstel, mocht het nieuwe voorstel niet door de Tweede en Eerste Kamer komen, dan wil het kabinet de aanpassing van de vrije artsenkeuze via een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) alsnog doorvoeren. Daarvoor is geen toestemming van het parlement nodig.
Computoon
9 jaar geleden
Het zou wel erg zijn als het kabinet een AMvB gebruikt om haar zin te krijgen. Democratie is kennelijk belangrijk zolang als het goed uit komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ JoanDArc
"De zorgverzekeraars zouden te veel macht krijgen volgens DRIE PvdA-senatoren"?
Nee, dat was zo volgens ACHTENDERTIG leden van de eerste kamer! We leken héél even op een echte democratie, waarin de kamer(s) het handelen van het kabinet bewaken (kamerleden beslissen dan zonder last, dat staat in onze grondwet!).
Helaas . . . dat duurde maar kort.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryofiel, Volgens staatsrechtsdeskundige Wim Voermans is de AMvB-clausule hier niet voor bedoeld, het omzeilen van de senaat via AMvB is in strijd met het staatsrecht.
Poet
9 jaar geleden
Met een AMvB is op zichzelf niet zoveel mis indien het Kabinet binnen de kaderstelling blijft die de Zorgverzekeringswet daarvoor biedt. Het lijkt er nu echter op dat de Wet de gezochte ruimte niet biedt zodat toch Wetswijziging noodzakelijk zal zijn.
Poet
9 jaar geleden
Helder verhaal, dank! Ik zag elders nog:
* Zorgverleners kunnen dan tot samenwerking en dus efficiency en ervaring gedwongen worden (specialistische gebundelde behandelcentra) bijvoorbeeld bij gangbare weinig risicovolle operaties zoals spataderen.
* Er kan makkelijker worden opgetreden tegen kwakzalverij door erkende medici (antroposofische geneeskunde etc)
* Niet alleen té dure maar ook normaal geprijsde behandelingen kunnen goedkoper worden door handig onderhandelen vanuit verzekeraars

Andere antwoorden (1)

Je hebt al goede antwoorden , die een positieve kant van de zaak belichten helemaal juist ! Maar ook wil men voor zeg gewone mensen de gang naar extra dure artsen stoppen ! Ook zo als tegen stemmer Duivenstein aangaf ik had al dood geweest want mijn arts had gezegd u bent uitbehandeld ( hij heeft prostaat kanker ) maar toe heeft hij zelf een andere arts gezocht en ziedaar . Rutte zei het zelf wij hebben met de sector al afspraken gemaakt en die moeten doorgaan ?!?! Ja dat betekent eigenlijk wij hebben met de verzekeringen de deal al gemaakt een jaar geleden !! Dus de verzekeringen willen dit ! En krijgen meer macht . Enerzijds goed om geen onzinnige behandelingen te vergoeden anderzijds heel gevaarlijk de verwevenheid met de politiek en de verzekerings wereld . Het zou beter gescheiden moeten zijn daarom is het heel goed voor ons allemaal dat het verworpen is en verbetert terug komt . Het gaat over leven en dood . Je kan dat NIET aan de verzekeringen overlaten .