wie bepaalt er of een straatkrant een keurmerk krijgt?

Ik ben nieuwsgierig geworden naar de geschiedenis van de straatkranten in Nederland en naar de verschillende straatkranten in ons land. Ik ben op internet info aan het zoeken over de kranten die door heel Nederland heen worden uitgegeven en verkocht. Nou zag ik op de site van 1 van hun (www.z-krant.nl/de-z-straatkrant/keurmerk-straatkrant) dat sommige van die straatkranten een keurmerk hebben en sommige niet. Plus waar ze aan moeten voldoen om dat keurmerk te mogen hebben. wie geeft dat keurmerk uit? Ik zag al ergens de term 'Anbi ' voorbij komen, maar ik weet niet of dat daar iets mee te maken heeft.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De krant kan een keurmerk krijgen en daardoor in aanmerking komen voor een Anbi-status. Een tot het Algemeen nut beogende instelling.

Antwoorden (1)

Het keurmerk staat voor straatkranten zonder winstoogmerk, die lokaal gemaakt en verkocht worden en zijn aangesloten bij het Internationale Netwerk van Straatkranten.
Het Keurmerk is voorlopig een samenwerking tussen het Haarlemse Straatjournaal, het Straatnieuws in Utrecht, het Haags Straatnieuws en Z!. Zij bepalen samen aan welke voorwaarden er moet worden voldaan om het keurmerk te krijgen.
Straatkranten van alle gemeenten kunnen zich aansluiten en het keurmerk verkrijgen als zij aan de voorwaarden voldoen.

http://www.parool.nl/binnenland/daklozenkranten-introduceren-keurmerk~a3007700/

Toegevoegd na 9 minuten:
ANBI staat voor Algemeen nut beogende instellingen.
Algemeen nut beogende instellingen (ANBI's) kunnen gebruikmaken van bepaalde belastingvoordelen. Juist door het stellen van eisen en het toedienen van een keurmerk aan de straatkrant zou de verzorger van deze krant in aanmerking knunen komen voor het ANBI-voordeel waardoor het Netwerk van Straatkranten belastingvoordelen kan aanvragen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb begrepen dat er ondertussen nog 1 of 2 straatkranten met keurmerk zijn.En niet meer alleen de 4 die in dit krantenartikel staan. Wat mij verbaasde is dat, volgens het krantenartikel hierboven, medewerkers van de kranten zelf bij elkaar zijn gaan zitten om dat keurmerk voor elkaar te krijgen. Ik had steeds gedacht dat dat keurmerk door een onafhankelijke instantie was geregeld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Broodjeei, het is zelfregulering. De uitgevers van een aantal straatkranten hebben samen een norm opgesteld waaraan moet worden voldaan.
Zij zijn keurmerkeigenaar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Aha, bedankt voor uw antwoord en reactie. Het is duidelijk hoe het zit.