Ik wil verhuizen, maar ben mijn paspoort kwijt

kan ik me dan ook inschrijven bij een andere gemeente door middel van mijn rijbewijs als identiteitsbewijs?
En dat ik daar een nieuw paspoort aanvraag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Bij mijn gemeente vragen ze alleen om een identiteitsbewijs, dan kan een rijbewijs ook voldoen.
Toch nog maar even goed zoeken. Voor een nieuw paspoort moet je meestal een flink bedrag extra betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Legitimatie
Een rijbewijs is geen officieel legitimatiebewijs, omdat uw nationaliteit er niet op staat vermeld.
Voor de identificatieplicht, zoals die in Nederland geldt, is een geldig rijbewijs toegestaan als legitimatiebewijs.

Ik zou toch even met de gemeente bellen waar je naar toe gaat verhuizen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je hebt toch wel aangifte gedaan van verlies van je paspoort?
Want je hebt dat proces verbaal van de politie nodig!
Bij vermissing of diefstal van een paspoort worden extra kosten in rekening gebracht. Verder is de afhandeltijd tussen de aanvraag en de uitreiking van een nieuw paspoort langer dan bij een normale aanvraag. Als uw nieuwe paspoort klaar is, ontvangt u thuis bericht dat u het document kunt ophalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangifte doen van vermissing (of maak er diestal van als je niet extra wil betalen voor een nieuwe)
Met die aangifte en geld ga jenaar het gemeente huis en vraagt ee nieuwe aan. Zodra die binnen is haal je hem op en laat je je meteen inschrijven want je bent er toch al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ID is al genoeg om bij een andere gemeente in te schrijven. Later kan je als nog een nieuwe paspoort aanvragen...