Wat zeg je tegen iemand die terminaal is?

Een kennis en collega van mijn man heeft longkanker We willen hem eens bezoeken maar ik weet niet wat ik hem kan zeggen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Dat jullie langskomen, zegt al dat jullie hem steunen. Dit kun je dus ook nog zeggen, dingen in de trant van 'sterkte'. Niet meteen dingen gaan zeggen als 'ik zal aan je blijven denken', onthoudt dat hij nog niet dood is en blijf dus af en toe langskomen en kaartjes sturen.
Stel voor dingen voor hem te doen als dat nodig is, in het begin zal hij waarschijnlijk zeggen dat dit hoeft, maar na een tijdje toch toegeven. Kleine dingen als boodschappen doen kunnen al een heel verschil maken.

Het belangrijkste is dat jullie hem niet vergeten, stuur kaartjes, bloemen, dingen waar jullie goede herinneringen aan hebben..

Bij mijn moeder merkte je dat in het begin van haar ziekte er vaak mensen langskwamen en kaartjes stuurden, maar na een tijd werd dit minder.
Nog een belangrijk iets; vergeet de nabestaanden niet als die er zijn. Na mijn moeders dood hebben we zo goed als niks meer gehoord van alle kennissen en vrienden en vriendinnen, wat toch stom is.

Hopelijk heb je hier wat aan, sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik zou iets zeggen als sterkte. Want beter zal hij/zij niet worden, en zo laat je toch zien dat je met iemand meeleeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt tegen hem zeggen dat je niet weet wat je moet zeggen,dat je het heel erg voor de persoon vind.Vragen hoe je hem kunt helpen in deze laatste fase,vragen waar je hem een plezier mee kunt doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg dat je geschrokken bent van het nieuws over de kanker en dat je eigenlijk niet weet wat je moet zeggen.
Je merkt snel genoeg of iemand over zijn ziekte wil praten, maar het kan juist erg fijn zijn voor de collega om gewoon over koetjes en kalfjes te kletsen.
Ga zeker langs,.dat zal men waarderen in zo'n periode is je wereld erg klein omdat alles in het teken van de ziekte en onderzoeken en uitslagen staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanwezigheid is het belangrijkste in zo'n situatie.

Ik weet niet of hij nog kan praten, maar je zou met hem kunnen praten, over crematie/begrafenis, over hoe hij het wil hebben. muziek e.d

Tenminste, als hij er over KAN en WIL praten. Sommige mensen sluiten zich volledig af in zo'n situatie. Vindt ik zelf heel begrijpelijk..

Maar zoals ik al schreef, aanwezigheid is het belangrijkst. hoeft niet eens lang, kan best half uurtje ofzo.

Ik wens u en uw man heel veel succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt tijd, komt raad! Wacht het moment af en wees gewoon eerlijk dat je niet weet wat je moet zeggen. Je merkt dan inderdaad snel genoeg of hij er wel of niet over wil praten. En meestal loopt zo'n bezoekje anders dan je had gedacht! Heel veel sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou hem een boekje geven met bijna-dood-ervaringen (NB dit zou ik alleen doen bij mensen die op z'n minst een kléin beetje (of meer) interesse hebben in spirituele zaken)

Toegevoegd na 3 minuten:
Bijvoorbeeld

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/leven-na-dit-leven/1001004006115672/index.html

Het lezen van dit soort ervaringen kan een eventuele angst voor de dood wegnemen

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik besef me dat je dit misschien niet voor iedereen is weggelegd, maak daar dus een persoonlijke inschatting van...

Ik ben het met "Den" eens, dat eenvoudigweg je aanwezigheid het grootste geschenk is wat je iemand kunt geven (een stukje warmte en bemoediging)

Toegevoegd na 13 minuten:
(Bemoediging niet om beter te worden maar om het proces door te maken).
12 jaar geleden
U moet minder aandacht besteden aan de toekomst dan aan het nu wanneer u hem ontmoet. Hij heeft zeker een 'doodvonnis' maar hij blijft nog leven. En ieder van ons kan voor hem sterven door ongeluk!!!!