Is emotionele mishandeling strafbaar?

Zoja, kan je gerechtelijke stappen ondernemen?
Ik ben van België.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Psychologisch misbruik van een kwetsbare persoon is voortaan een misdrijf. Misbruik is er als iemand ‘het oordeelsvermogen van iemand anders ernstig verstoort terwijl hij bewust is van de fysieke of psychische zwakheid van die persoon of bedrieglijk misbruik heeft gemaakt van die zwakheid om hem een handeling te laten doen of hem van een handeling te onthouden waardoor zijn fysieke of geestelijke integriteit ernstig wordt aangetast’.
Wie zich hieraan schuldig maakt, wordt gestraft met een gevangenisstraf van een maand tot 2 jaar en met een geldboete van 100 tot 1.000 euro (of met één van deze straffen).
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt! Heel duidelijk!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt!