Kunnen asielzoekers zonder status reizen naar ander land?

Is het voor een asielzoeker die nog geen verblijfsvergunning heeft, mogelijk om naar naar een ander land te reizen? Zo nee, wat zijn dan de mogelijkheden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
6.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zover ik weet mogen asielzoekers zonder status niet de grens over. Pas als je een verblijfsvergunning hebt, kun je reizen. Om het zeker te weten, zou je het na kunnen vragen bij vluchtelingenwerk (http://www.vluchtelingenwerk.nl/) Op de website van het COA kan ik er geen informatie over vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet doen! Het kan je asielprocedure heel negatief beïnvloeden, is mij al heel vaak gebleken uit ervaringen van asielzoekers. Overleg met je advocaat en VWN kan zeker ook behulpzaam zijn, zoals Stippel aangeeft. Het COA heeft tot taak de praktische opvang van asielzoekers die daar recht op hebben uit te voeren en speelt geen rol bij de de procedure.

Het beste antwoord

'n Asielzoeker die nog in afwachting is van zijn 'status' ( verblijfsvergunning of afwijzing) mag niet doorreizen naar een ander land binnen de EU.
Hij/zij moet in principe in het land waar de asielprocedure loopt blijven tot dat over de uiteindelijke status beslist is. Deze beslissing geldt dan voor de gehele EU.
Het verblijf geschiedt over het algemeen in een gecontroleerde omgeving (asielcentra).
Is er eenmaal positief beslist en een verblijfsvergunning afgegeven dan mag de asielzoeker zich net als iedere Europeaan vrij binnen Europa bewegen.

De asielzoeker mag ook teruggaan naar zijn/haar land van herkomst.
Hij/zij hoeft daarvoor niet de asielprocedure af te wachten en kan de uitkomst daarvan dan in het land van herkomst afwachten. Hij/zij is dan vrij om te gaan.

Een asielzoeker die binnen de EU een asielaanvraag heeft gedaan mag ook doorreizen naar een land of werelddeel in de wereld dat bereid is hem/haar op te nemen.
Als deze toestemming er is en de benodigde visa zijn afgegeven dan staat hem/haar niets in de weg om daar heen te reizen.

Meer mogelijkheden zijn er voor een asielzoeker niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, een asielzoeker kan in uitzondelijke gevallen en onder strikte voorwaarden met een laissez-passer (bijvoorbeeld om naar de ambassade van het land van origine te reizen om zich te presenteren en bewijs van herkomst te verzamelen) naar een ander land reizen. Dit is echter (naast terugkeer naar het land van origine) de enige mogelijkheid om legaal zonder reisdocumenten naar een ander land te reizen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik lees net je andere vraag..... Een laissez-passer wordt ook afgegeven als er via het Rode Kruis een officiële gezinshereniging plaatsvindt.