Heeft iedere Nederlander met een Marokkaanse vader een Marokkaans paspoort of nationaliteit waar ze geen afstand van kunnen doen ?

Ik vroeg me eigenlijk af of Jesse Klaver, die een Marokkaanse vader heeft, ook de Marokkaanse nationaliteit en paspoort heeft.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor zo ver ik weet niet. Ik dacht dat zijn vader helemaal niet bij de opvoeding was.
tinus1969
7 jaar geleden
Wel of niet betrokken bij de opvoeding is irrelevant.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik bedoelde erkennen. Volgens mij is dat bij Meneer Klaver niet gebeurd.

Antwoorden (2)

Ja, blijkbaar wel.
De Marokkaanse nationaliteitswet bepaalt namelijk dat het kind van een Marokkaanse vader zelf ook Marokkaans is. Afstand doen van die nationaliteit is onmogelijk.

Mbt Jesse Klaver; als zijn vader inderdaad Marokkaans is, en die vader hem ook heeft erkend of zijn ouders waren gehuwd, dan heeft hij inderdaad de Marokkaanse nationaliteit.
7 jaar geleden
Tot twee jaar geleden konden Marokkaanse vrouwen alleen de Marokkaanse nationaliteit doorgeven aan hun kinderen indien hun man “onbekend” was. Sindsdien is die beperking vervallen en dragen Marokkaanse moeders, net als de vaders, de Marokkaanse nationaliteit automatisch – van rechtswege - op hun kinderen over.