Is reclame (altijd) gelogen?

Mijn geschiedenisleraar houdt vol dat reclame altijd gelogen is. Mijn vraag: is reclame echt altijd gelogen en waarom zou reclame gelogen zijn? Wij leerden voor het begrip 'propaganda' de uitleg: 'politieke reclame (en daarom dus altijd gelogen)'. Is politieke reclame dan gelogen? Ik snap er niet veel van en wil graag antwoord. Bij voorbaat dank.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik vind het nogal wat om te zeggen dat reclame altijd gelogen is. Daar ben ik het dus ook niet mee eens. Het is namelijk al reclame als je gewoon vertelt dat je ergens een winkel hebt en die bepaalde dingen verkoopt. En dat hoeft echt niet gelogen te zijn!

Als reclame altijd gelogen zou zijn, zou er geen reclame meer bestaan. Ook politieke propaganda is niet altijd gelogen. Wat bij iedere vorm van reclame gebruikt wordt, is het aandikken, overdrijven en weglaten van informatie, zodat het voor de consument aantrekkelijker wordt.

In een reclame wordt altijd het product mooier voorgesteld dan het is. Dat is het liegen waar je leraar het over heeft. Hetzelfde geldt voor propaganda, ook daar worden politieke statements mooier voorgesteld dan ze in werkelijkheid zijn. Er worden onderdelen verzwegen, er wordt wat gerommeld met cijfers, er wordt een mooie toekomst in het vooruitzicht gesteld op basis van die argumenten. Maar als de argumenten niet kloppen, is het een loze belofte. Vandaar: propaganda is een leugen.

Reclame is niet altijd gelogen. Wel geromantiseerd.

Klopt is altijd gelogen, want zij zeggen altijd iets dat niet waar is. De motivatie is altijd om meer te verkopen, dat is de ware boodschap. Meer winst, meer verkopen. Altijd. En wat ze zeggen is bijzaak, de winst staat voorop.

Ergens reclame voor maken is niks meer dan iets onder de aandacht brengen van zoveel mogelijk mensen. Dat is niet perse een leugen natuurlijk, al lijkt het soms wel ongeloofwaardig. De mensen die willen dat hun product verkocht/geloofd wordt doen hun uiterste best om zoveel mogelijk mensen te bereiken en te overtuigen. Daarom zou je het kunnen zien als een leugen omdat het in sommige gevallen nogal overdreven is. Dat geldt voor elke soort reclame. Conclusie: het is niet altijd gelogen, hooguit is de waarheid gepolijst en aagedikt. Toegevoegd na 54 seconden: aagedikt moet zijn aangedikt...

Nee natuurlijk niet. Als je tv kijkt komen er ook steeds reclames van supermarkten voorbij en die zeggen gewoon wat ze hebben en wat het kost. En dat is niet gelogen. En buiten hangen posters met aankondigingen van evenementen en die liegen ook niet. Etc.

Nee. Reclame is primair informatief. Zonder reclame zou je niet makkelijk op de hoogte komen van nieuwe diensten of producten op de markt. Alleen heeft degene die de reclame maakt daar vaak wel een zeker belang bij, dus zullen de voordelen wat overdreven worden en de nadelen niet genoemd. Maar dat is beslist niet hetzelfde als liegen. Je moet het alleen met een korreltje zout nemen (een hele berg soms), en een slag om de arm houden. En........als het te mooi klinkt om waar te zijn, dán is het meestal niet waar. Voor politieke reclame geldt dat natuurlijk net zo goed als voor wasmiddelenreclame. En net als bij wasmiddelenreclame is de merkbekendheid, het vaak horen van de naam, belangrijker dan de precieze inhoud van de boodschap.

reclame kan wel de irritatie wekken met verschillende redenen.... een daarvan is bijvoorbeeld omdat er vaak standaard knappe mensen worden gebruikt en bijv iemand kan dan zich gaan hekelen aan de reclame.... hij kan dan proberen aan te vallen : en te zeggen dat reclame altijd liegt... maar ja dit valt ook wel mee als je iets negatiefs over reclame zou moeten leren aan een kind op school zou ik stellen : de reclame is nogal opdringerig van aard.... ( te hoog percentage van de zendtijd innemend )

Nee! reclame is niet altijd gelogen!

Reclame is een gericht antwoord geven op een specifiek menslijke behoefte. Het is NIET liegen maar het is alltijd NIET de volledig waarheid zeggen.

ik vind het wat te ver gaan om te zeggen dat het altijd gelogen is. er wordt in reclame vrijwel altijd schromelijk overdreven. maar dat is niet altijd liegen. vaak gaan die overdrijvingen zo ver, dat ze tegen het liegen aan zitten. bijvoorbeeld als letterlijk en figuurlijk door elkaar gehaald worden. en dat vind ik net zo kwalijk als liegen. ik heb dan ook als credo: als er in de reclame over een product of dienst ongeloofwaardig overdreven (of zoals jouw geschiedenisleraar zegt gelogen) wordt, dan koop ik dat niet of doe er niet aan mee.

Nee, reclame is niet altijd gelogen, sterker nog in reclame zit altijd een waarheid verborgen. Een voorbeeld en wasmiddel wast en da`s niet zo bijzonder, we weten dat allemaal en gaan daar ook van uit. Dat er meer wasmiddelen makers bestaan is ook geen geheim. Die willen allemaal hun wasmiddelverkopen.Dat heet dan in de markt zetten of releasen of een andere mooie marketingterm. Da komen de jongens van de reclame en die starten een introductiecampagne. Nu is het aan de jongens van de reclame om op grond van specifieke en zeer goede kenmerken van dat product, het productt te verkopen. Zou hij alles hebben gelogen dan zou de koper het product maar 1 keer kopen en dan dat van de conccurent. En vooral bij gebruik verbruiksproducten wil je vanwege een lage stukwinst veel en vaak je product verkopen (dan wordt de kostprjs lager en dan kun je weer reclame maken met NU Meer inhoud (ja ik kan niet teveel hoofdletters gebruiken anders heb ik alles voor niets geschreven en das jammer. Nou en zo is men met reclame bezig de boel in een mooi perspectief te plaatsen om potentië kopers over de streep te trekken om te benaqdrukken dat hun product echt super en voordeling en ultra en klinisch schoon is en ga zo maar door. Klanten hebben producten gewoonweg nodig. Aan de reclame is het om dat product onder de aandacht te brengen en te houden. Aan de fabrikant is het om kwaliteit,productiekosten (dus prijs) te bewaken. Logistiek zorgt dat het op de plaats van bestemming komt en detaillist zorgd er voor dat het bij de klant komt. Reclame is altijd aangedikt en zelden zo mooi als het resultaat maar louter leugens nee die houden niet lang genoeg stand, dat doe je met reclame voor bedrijven als palm invest die zijn zo weer verdwenen.

reclame hoeft niet altijd gelogen te zijn. propaganda wordt gebruikt om jou te laten zien wat ze willen dat je ziet, meestal wordt het erg overdreven en geromantiseerd. maar ik zou de term "liegen" er niet voor willen gebruiken.

niet altijd maar toch vaak!