Mag het dat als je meer geld hebt, je meer recht heb op een één- of tweepersoonskamer tijdens ziekenhuisopname?

Ik lees op ziekenhuissites altijd dat ze niet kijken naar je type zorgverzekering, of je nou alleen basis bent of meest uitgebreid, of welk merk. Dat er wordt gekeken naar omstandigheden. Welke ziekte je hebt, en ziektes van andere patiënten, plaats, enzovoorts.

Maar nu las ik dat een zorgverzekeraar aanbied dat je op een een of twee persoonskamer terecht komt als je meer betaalt. Alleen bij gecontracteerde ziekenhuizen, maar toch. Ik vind dat eerlijk gezegd een beetje raar; mag dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (7)

In principe niet. Er zijn wel zorgverzekeraars die inderdaad een contract hebben met bepaalde ziekenhuizen waar je tegen meer betaling op een eenpersoonskamer mag liggen (puur een verkooptrucje om rijke klanten te werven). Wel is het zo, dat je daar niet altijd gebruik van kunt maken omdat deze kamers in eerste instantie worden gereserveerd voor b.v. terminale patiënten of patiënten die absolute rust nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles is te koop. De directeur van een grote multinational heeft weinig zin om met wat klootjesvolk op een grote zaal te liggen...

Ik vind het okay.
(ovegins vind ik niet dat mensen met veel status eerder recht op zorg hebben, of voorang moeten krijgen op wachtlijsten e.d.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind ik prima. Je verzekering betaald voor de behandeling en een opname. Als je er geld voor over hebt om een betere kamer te krijgen, prima toch. ik zie het probleem niet.

De verschillende polissen dekken toch ook andere behandelingen afhankelijk van welk tarief je op inbetaalt?.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag. Er zijn verzekeraars waarbij je dat soort luxe kan kopen. Maar.....het is geen verworven recht. Als het ziekenhuis waar je terecht komt geen kamer beschikbaar hebt, kom je alsnog op zaal terecht.

Overigens heb ik het ook anders meegemaakt. Ik was heel erg ziek en lag op zaal. Er kwam een 1 persoonskamer vrij en daar ben ik toen heen gebracht. Heel erg attent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de oude particuliere ziektenkostenverzekering (voor invoering van het huidige systeem) kon je ook vaak bijverzekeren voor 1e klasse verpleging.
Toen stelde dat vaak weinig voor omdat de ziekenhuizen zoals al gezegd meer keken naar de noodzaak ervan.
Ik vraag me af of dat nu anders zal zijn.
Maar het mag dus wel.
13 jaar geleden
Sommige ziekenhuizen hebben zelfs een speciale afdeling voor ""klassepatienten"".
Het maakt mij niet uit. Ieder zijn meug. Het gaat niet van het gemeenschappelijke AWBZ geld, ze hebben er voor betaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Medische zorg gaat voor, je hebt dus geen recht op die kamer als er iemand is die er medisch gezien meer recht op heeft. Maar ja, het is wel zo dat het kan.... ziekenhuizen worden ook steeds commerciëler.