Is Turkije al toegetreden tot de EU?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is geen kwestie van even niet opletten en het is zover... Dat gaat nog tijden duren.

Antwoorden (1)

Nee, nog niet.

Daar zijn namelijk nogal wat bezwaren tegen. Ook de onderhandelingen voor de toetreding verlopen niet altijd even soepel.

Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Turkije en http://nl.wikipedia.org/wiki/Turkije_en_de_Europese_Unie. Daar zijn uitgebreide toelichtingen te vinden. Onderstaande citaten zijn van die sites:

"In lijn met zijn traditionele westerse oriëntatie, zijn de betrekkingen met Europa altijd al een centraal onderdeel geweest van het Turkse buitenlands beleid. Turkije werd een stichtend lid van de Raad van Europa in 1949, toegepast voor geassocieerd lidmaatschap van de EEG (voorloper van de Europese Unie) in 1959 en werd geassocieerd lid in 1963. Na decennia van politieke onderhandelingen heeft Turkije aanvraag ingediend voor het volledige lidmaatschap van de EEG in 1987 en werd het een geassocieerd lid van de West-Europese Unie in 1992. Turkije bereikte een akkoord over een douane-unie met de EU in 1995 en is officieel begonnen met de formele toetredingsonderhandelingen met de EU sinds 3 oktober 2005."

"Niet eerder dan 2015 zal Turkije mogelijk toetreden tot de EU."

"Er is geen eind-datum aan de onderhandelingen, een mogelijk tijdsframe voor toetreding is ergens tussen 2015 (na de volgende EU begroting) en 2023 (het honderdjarig bestaan van Turkije). Het onderhandelingsproces verloopt niet altijd even soepel; Turkije is een opkomende macht, en is in die hoedanigheid niet bereid op alle terreinen volledig toe te geven aan de eisen van de EU. Tegelijkertijd heeft de onenigheid binnen de EU-lidstaten over de toetreding ook geleid tot een verstarde situatie."
Antoni