Waarom hebben de zonnepanelen bij Eemnes zo'n flauwe hoek?

In de oksel van de A1 en de A27 liggen 19000 panelen exact op het zuiden maar met een hellingshoek van slechts 13 graden.
In Nederland is de ideale hoek echter 35 graden.

https://bit.ly/2DZFJ7J
https://bit.ly/2DXnQXa

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Bij de materiaalkeuze en opstelling van zonneparken langs snelwegen moet rekening worden gehouden met mogelijke hinder door lichtreflecties van zonlicht (voertuigverlichting en wegverlichting wordt niet meegenomen). Toepassing van gladde materialen en bepaalde typen coatings kan onder specifieke condities leiden tot hinderlijke optische reflecties voor verkeersdeelnemers. Vooral bij een oostwestgeoriënteerde transparante constructie is het gevaar aanwezig dat verkeersdeelnemers worden verblind door gereflecteerd zonlicht of dat relevante informatie wordt overstraald. Met dit verschijnsel moet rekening worden gehouden bij een oriëntatie van de weg tussen NO en ZO (55° -140°) of tussen NW en ZW (220° -305°).Opstellingen mogen ook geen belemmering vormen voor het stopzicht, zicht op op-en afritten, in conflict zijn met het profiel van de vrije ruimte (PVR), zicht op en herkenning van kruisingen en een zuigende werking als verkeersgeleiding (bij afslagen). PVR is de ruimte die weggebruikers nodig hebben om ongehinderd te kunnen rijden en zonder objecten in de omgeving te raken. Het geeft de begrenzingen aan van het oppervlak waarbinnen geen andere objecten dan het verkeer mogen voorkomen, ook voor vervoer dat niet algemeen is toegestaan
escape