Heeft de verzekeringsmaatschappij het recht tot inzage in gegevens van derden omtrent strafbare zaken?

Voor een nieuwe opstalverzekering moet je een formulier invullen of je strafbare zaken hebt gepleegd. Gaat men dat navragen als je nee in vult en het wel zo is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gaat het om een autoverzekering?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
oké opstalverzekering toegevoegd.

Antwoorden (1)

Nee, men heeft geen toegang tot "strafbladen". Maar als op een later moment toch blijkt dat je de aanvraag niet naar waarheid hebt ingevuld, zal men niet tot uitkering overgaan. Verder bestaat de kans dat de verzekeraar de verzekering opzegt en je op een zwarte lijst zet zodat je je ook niet bij een andere verzekeraar kunt verzekeren.

Toegevoegd na 3 minuten:
"CIS-registratie

Bij bewezen fraude zijn de gegevens van de fraudeur voor de hele verzekeringsbranche zichtbaar.

Wees niet bang: je kunt niet zomaar ongemerkt of zonder reden op de lijst komen. De overheid verbindt namelijk strenge regels aan de registratie en controleert dat ook geregeld. Je verzekeraar of gevolmachtigd agent moet ook vooraf melden dat hij je gegevens registreert. Dat kan op het schadeaangifteformulier in een bepaling over persoonsregistratie, maar het kan ook in een aparte brief.

Wil jij weten wat er over jou geregistreerd staat? Op de website van de Stichting CIS kun je lezen hoe je inzage krijgt in je gegevens. Ook lees je op die website welke stappen je kunt zetten als je het niet met de registratie eens bent.
Let op!

Als je een vermoeden van fraude hebt, kun je dat (ook anoniem) melden bij het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV) van het Verbond. Neem hiervoor contact op via cbv@verzekeraars.nl of bel met 070-333 85 00."
Computoon