Stel je complimenteert iemand met de mooie nieuwe jas. Is dat dan niet tegelijk een beledigingetje over toen die persoon nog een oude jas had?

Stel je geeft iemand een compliment dat ie zo'n mooie nieuwe jas heeft. Maar is dat dan eigenlijk niet tegelijk een lichte belediging over de vorige jas? Want je kan 't compliment ook zo interpreteren: 'Ha, eindelijk heb je die oude jas weggedaan!'.

En moet diegene die 't compliment ontvangt, dan eigenlijk (sociaal gezien) 'mee gaan' en zeggen 'Ach ja, 't werd ook tijd om een keer een andere jas te kopen' terwijl je dat misschien helemaal niet meent - en dat je misschien nog wel (al dan niet ongepland) nog naar de lekker zittende oude jas hunkert.
Want je wilt niet liegen maar je wilt ook 't compliment niet afwijzen.

Je denkt misschien: ver gezocht allemaal. Je kan dit echter ook als 'slechts' een voorbeeldje zien, want ik zie dit soort voorvallen waarbij ik een gelijkaardige gedachtengang heb, eigenlijk regelmatig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoiets als: Wat zie je er vandaag goed uit!

Het beste antwoord

We kunnen zoveel "verzinnen" over wat er niet gezegd wordt. Daar wordt je ziek van.

Weet je wat het mooie is, je mag, nee je moet zelf ervan uitgaan dat wat er gezegd wordt de waarheid is.
Als iemand iets zegt, maar hij bedoeld het tegenovergestelde, dan moet je je daar niets van aan trekken. Jij bent dan de sterkere omdat hij slap is het andere niet te zeggen.
Hij kan het nooit tegen je gebruiken, en jij kan het positieve wat hij zegt in je voordeel gebruiken.

Dus als een collega zegt: Je bent prachtig op tijd vandaag, compliment.
Dan bedoeld hij waarschijnlijk het tegenovergestelde, maar hij verliest zijn kracht om het tegen je te gebruiken.
Als hij later zegt in een soort review, hij is nooit op tijd, dan zeg jij dat hij zelfs complimenten geeft dat je op tijd bent.
Gooi zijn eigen woorden terug.

Dus als samenvatting, een compliment is altijd gemeend. Zelfs als hij niet gemeend is dan kan jij het gebruiken als een compliment. Er is voor jouw helemaal geen verschil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Dan beledigt een fabrikant die reclame maakt met uitdrukkingen als: "Nu sterk verbeterd" zichzelf?

Nee ik denk het dus niet, hoewel er wel gevallen zullen zijn waar zo'n ondertoon merkbaar is en het inderdaad zo bedoeld wordt zal het over het algemeen niet zo zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, dat is geen belediging. want dat je iemand een compliment geeft over de nieuwe jas, wil helemaal niet zeggen dat de oude lelijk was. Misschien heeft deze persoon wel 3 mooie jassen, maar deze is nieuw en het is leuk te horen dat hij mooi is. Complimentjes krijgen is altijd leuk, zeker als ze echt gemeend zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, een compliment is altijd fijn om te krijgen en een positief iets.
weinig mensen zullen denken dat je het voorgaande ermee naar beneden haalt.
degene die het compliment ontvangt, kan er het beste gewoon blij mee zijn en ervoor bedanken.
14 jaar geleden
nee, hoor...
Toen de vorige jas nieuw was is die ook uitgebreid becomplimenteerd. En bij een nieuwe komen er weer nieuwe complimenten.
Mooie dingen kunnen naast elkaar staan en hoeven elkaar niet op te volgen.
Niets aan de hand, dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer jij mij complimenteert met mijn nieuwe jas dan denk ik dat je er helemaal niets van meent. Maar mij alleen maar met de naam 'Bugatti' op de jas complimenteert...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Starbless, wat wil je nu zeggen met je antwoord? Dat je een jas van Bugatti bezit en dat je iemand als mmm nooit serieus zou nemen? wellicht zie ik het verkeerd, maar ik zie totaal geen positivisme in dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zie je dus verkeerd... Ik zeg alleen maar dat vanuit psychologisch perspectief mensen iets per definitie mooi vinden als er een grote en/of dure naam op staat. Er is zelfs een tijdje geweest dat er in Arnhem meer winterjassen circuleerde van AKZO dan er aan mensen op de 2 vestigingen aan het werk waren. En eerlijk is eerlijk. Ik heb zelf als stagiaire ook zo'n prachtige winterjas gehad van de AKZO. Maar wist uit documentatie dat er bijna net zo veel jassen aan derden waren verkocht. Dan aan het personeel waren verstrekt...
Compliment als positieve bekrachtiging, als je dat zo ziet dan heb je gelijk, maar er is ook een spontane uiting van hé wat ik nu ontdek aan je, die nieuwe blauwe jas, wow die is mooi... Dan is dat spontaan, zonder second thoughts...

In het eerste geval, snap ik wat je bedoeld, maar in het tweede is er geen tweede gedachte... Wees zelf een flapuit dan zul je zien dat het kan en mag... Flap het er meer uit wat je denkt... Weet je wat een hele mooie oefening is in de auto, ga daar gibberish praten... Gibbeish is zomaar woorden zeggen zonder dat je nadenkt... Gewoon alles zeggen wat er voor je tong komt... Dat kun je boos spelen of zachtjes en kalm, maar ook heel snel en hard... Speel ermee... Gibberish... Dat helpt je... En is heel lekker om te doen... In het begin is dat raar, maar het went heel snel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, vindt ik niet. Een nieuwe jas hoeft niet iets te zeggen over een oude jas. Je kan er ook bij zeggen; "maar je had al zo'n leuke jas". Ik vindt het niet indirect een belediging wanneer je iemand een compliment geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vind ik i.p.v. vindt ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet dat nou echt Wimmie, het gaat toch om wat er staat, niet om welke taalfouten ik schrijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ikzelf vind 't niet erg als iemand mij op mijn taalfouten wijst - integendeel. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Want dan kan ik daar misschien nog iets van leren.
'T zou ook mooi zijn als men z'n spelfouten nog mocht herstellen. Daar is best iets op te bedenken, zonder dat je direct 't recht geeft om de mening van een vraag/antwoord aan te kunnen/mogen passen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is verschilt inderdaad van persoon tot persoon,
ik vind(t) het nogal irritant. Maar ik weet niet of jou idee mij meer in de smaak valt. Ik zou zeggen; stel de vraag; "wie lijkt het wat dat men spelfouten kan herstellen in iemands antwoord?" Goeie vraag! je krijgt van mij dan een +je. hahaha.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb al eens voorgesteld dat er 'correctoren' komen ;).
Ze zouden er over nadenken. (2 maanden geleden ofzo.)
Je geeft geen compliment omdat hij de oude jas heeft weggedaan.
Je geeft een compliment voor de keuze van de nieuwe jas.

Dus het is best wel goed om complimentjes te geven, je doet er niemand pijn mee. Als je maar de juiste woorden gebruikt...
itsme
14 jaar geleden
Ik sluit me aan bij de vorige antwoorders. Ik vindhet geen belediging. De nieuwe jas staat los van de oude jas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is het geen antwoord, maar reactie toch?
Maar neen, het is toch gemeend.Dat hoor je toch aan de intonatie van de stem.' Waauw, wat een mooie jas!"
Sommige mensen vinden ook dat je iemand geen zeep mag cadeau doen want het zou betekenen dat de persoon in kwestie stinkt.Paranoia is dat.Gewoon doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welnee, het is juist leuk als je iemand een compliment geeft over zijn/haar nieuwe jas. Daarmee is absoluut niet gezegd dat de oude niet mooi was of is. Je weet ook niet of de oude jas afgedankt is of nu alleen maar op het tweede plan komt. Met je compliment zeg je eigenlijk dat die persoon een goede smaak heeft en een goede keuze heeft gedaan. Je moet het zo zien: een plant maakt een bloem. Een poosje later komt er weer een bloem en weer een. De laatst gevormde bloem wil helemaal niet zeggen dat de eerdere bloemen minder mooi waren. Gewoon doorgaan met complimenten geven hoor. De mensen zullen het zeker waarderen.
14 jaar geleden
Ha, die Mmm;

Nee hoor, behalve misschien als je het zo brengt: "Zo, mooie nieuwe jas zeg. Dat vieze oude vlooiencircus toch maar eens in de zak van Max gestopt?"....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want met het compliment: "Wat een mooie nieuwe jas", wordt er alleen een waarde-oordeel aan die jas gegeven en niet aan andere kledingstukken. Als iemand zou zeggen: "Deze jas vind ik je wel goed staan", dan zou ik gaan denken dat hij mijn andere jas niet zo mooi vond.

Als jij iemand op een verjaardag een boek cadeau geeft en hij bedankt je en zegt: "Wat een goed boek heb je uitgezocht", dan denk je toch ook niet dat hij je cadeau van vorig jaar blijkbaar afgrijselijk vond?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee
Dat is geen belediging.
Wan die jas neem jij in. I.p.v die
Ouwe..
Maar zo iets moet je ook niet zeggen iemand.
Misschien heeft diegene geen geld om een nieuwe te kopen. Je weet maar nooit.!
Maar diegene kan wel een gevoel krljgen of als die kwetst wordt. En dat doet pijn.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is alleen een belediging als je die oude jas er expliciet bij betrekt. Je hebt wel van die mensen.

Ik verander bijvoorbeeld vaak van kapsel, en sommige kappers denken me te complimenteren met mijn goede smaak bij de keuze voor het nieuwe kapsel door het vorige kapsel af te kraken: "Dit is lekker fris, hè? Véél beter dan dat Cleopatrakapsel dat je hiervoor had, dat was véél te massief voor jou!" Hállo, die lange bob vond ik óók leuk!