Waarom wil een mens het waarom weten?

Waarom accepteren we het niet zoals het is? (weer een waarom).

Ik heb het hier over ALLES waar maar over gesproken kan worden. Waar een "waarom vraag" gesteld kan worden.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (12)

Omdat de mens in alles de zin wil zoeken en voordat het zich eraan kan overgeven, vrede in vindt of zoekende blijft bij een onbevredigend antwoord. Door het waarom af te vragen geef je zaken een betekenis en een waarde (dit is natuurlijk persoonlijk) zo maakt de mens onderscheidt in wat ze belangrijk vind en hier het leven op inrichten of zich berusten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk omdat de mens altijd op zoek is naar antwoorden. Dit maakt een mens ook een mens. Onze hersenen zoeken vaak naar meer informatie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mensen zijn voortdurend uit op verbetering van hun situatie, dat is gewoon iets menseigens. Om dat te bereiken willen we zo veel mogelijk wetenschap vergaren met de daarbij behorende achtergronden. Dat doen we allemaal in de hoop er ooit ons voordeel uit te kunnen halen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij heeft het te maken met zich veilig willen voelen. Dit is iets waar ook mensen die grote risico's nemen behoefte aan hebben; ze beklimmen misschien een gevaarlijke bergwand maar als ze thuis zijn willen ze niet het risico lopen dat hun huis in brand gaat.
En als je weet hoe de wereld in elkaar steekt kom je minder gauw voor verrasssingen te staan, daarbij kan het hebben van kennis statusverhogend werken; je kunt er hier veel punten mee verzamelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom NIET?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zonder deze nieuwsgierigheid waren we niet ver gekomen en leefden we nog steeds als de Flintstones.

Mag ik een tegenvraag stellen?
Waarom wil een mens weten waarom een mens het waarom wil weten?
15 jaar geleden
Door evolutie is de mens nieuwsgierig geworden. Als je meer weet, heb je meer kans te overleven / nageslacht te krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk om dingen te kunnen verbeteren, dingen goed te kunnen doen of om dingen te voorkomen .
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vooral uit nieuwsgierigheid. Door het te weten bezit je ook ergens een vorm van macht, want kennis is macht. En nog beter is de warom van de waarom van de w (Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De mens is altijd al bezig geweest met pogingen om dingen te verklaren. Hoe meer we weten hoe meer "we" (de mensheid) erachter komen dat er nog erg veel te ontdekken valt. Vooral zaken waar het antwoord niet wetenschappelijk te verklaren is zijn moeilijk te bevatten. Daarom vragen veel mensen zich af: "waarom"?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een van de eerste woorden die een kind leert op zeer jonge leeftijd is 'waarom?'. Een gezonde vraag en blijkbaar zeer natuurlijk en nodig voor de ontwikkeling.

Je afvragen waarom is een manier om jezelf, de wereld, het leven en elkaar beter te begrijpen. De vraag 'waarom?' geeft doorgaans inzichten, oplossingen, antwoorden, verklaringen, begrip, (zelf)kennis... daarom dus ;)