heeft de doodstraf een positieve invloed op criminaliteitscijfers?

Natuurlijk wordt er veel discussie gevoerd over de doodstraf, deze discussie wil ik hiermee niet openen voor alle duidelijkheid.
Maar wat ik me wel afvraag of de criminaliteitscijfers lager zijn in landen waar de doodstraf geldt.... Of waar bv. een gruwelijk gevangenisregime is.

Toegevoegd na 1 dag:
het gaat hierbij over cijfers, niet over de vraag of de doodstraf humaan is e.d.m. Dus de vraag is niet "is de doodstraf een goede oplossing voor criminaliteit" maar wel of de straf cijfermatig iets aan de criminaliteit verandert of niet.

Toegevoegd na 1 dag:
voor alle duidelijkheid : de vraag is ook niet of de doodstraf positief is... Een positieve invloed op cijfers betekent simpelweg dat het aantal criminele feiten is gedaald (in dit geval). Niet of de straf an sich negatief of positief is....

11 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

Ja met de doodstraf weet je zeker dat de ergste criminelen niet meer in samenleving terugkomen. Kans op herhaling is bij deze 100% uitgesloten. Gevangen nemen is met name in gruwelijke gevangenissen juist een leerschool voor nieuwe netwerken, en methodes.
De uitzonderingen van met name de lichte criminelen die hier wel hun lesje uit zullen leren.
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Heb je een bron die bewijst dat het zware criminelen afschrik en er dus minder zware misdaad is.
Ceeve
11 jaar geleden
En wat denk je dan van de criminaliteitscijfers in bv. Amerika. En iets anders hoe dikwijls komt het niet voor dat iemand toch onschuldig ter dood wordt gebracht.
ronron1212
11 jaar geleden
Dat is niet de vraag onschuldig ter dood gebracht. Vreselijk natuurlijk maar daar gaat de vraag niet om.
liveisgreat
11 jaar geleden
inderdaad, daar gaat de vraag niet om
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De landen waar geen doodstraf is zullen de criminelen die anders de doodstraf hadden gekregen echt niet na 3 jaar training in crimineel gedrag in de gevangenis weer op straat zetten. Die mensen zitten veel en veel langer dus je vergelijking gaat volledig mank.
Frimu2
11 jaar geleden
Min er maar op los...... Als je voor elk vergrijp de doodstraf zou kunnen krijgen..........zouden er minder vergrijpen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar DAT was de vraag niet Frimu
liveisgreat
11 jaar geleden
het gaat niet over meningen, het gaat over cijfers. dus of er cijfermatig is bewezen dat de doodstraf afdoende is als afschrikmiddel bij zware criminaliteit.
Op de negende Werelddag tegen de doodstraf heeft de hoge vertegenwoordiger van de EU voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid, Catherine Ashton, nogmaals verklaard dat de EU streeft naar wereldwijde afschaffing van de doodstraf.

"In Europa leert de ervaring ons dat de doodstraf toename van gewelddadige criminaliteit niet voorkomt en de slachtoffers geen gerechtigheid brengt", aldus Catherine Ashton en Thorbjørn Jagland, secretaris-generaal van de Raad van Europa. "Wanneer de doodstraf het gevolg is van een rechterlijke dwaling - iets waarvoor geen enkel rechtssysteem immuun is - gaat op onomkeerbare wijze een mensenleven verloren."
ronron1212