Met pluralisme wordt bedoeld dat er verschillende sociale en culturele groepen binnen een samenleving naast elkaar bestaan en strijden om de macht. De verschillende belangen van deze groepen zijn in strijd met elkaar.

Bij pluralisme in de politiek gaat het erom dat er meer dan twee partijen zijn die om de macht strijden.
Gematigd pluralisme: de verschillende ideologieën tussen de partijen zijn niet zo groot. Dit maakt het relatief makkelijk om coalities te vormen. Maar: kiezer heeft het gevoel dat er geen echt verschil is.
Extreem pluralisme: de verschillende ideologieën tussen de partijen zijn zo groot en waardoor het moeilijk is, vaak zelfs onmogelijk is om oalities te vormen. De coalities die dan toch uit nood ontstaan bestaan meestal niet lang.

Toegevoegd na 1 uur:
Bij gematigd pluralisme kunnen na verdediging van stellingen over een zelfde zaak verschillende overtuigingen blijven bestaan. Deze verschillen van mening worden geaccepteerd en gerespecteerd.
Een liberale democratie is gematigd pluralistisch. Zij is tolerant, maar niet volledig. Zij kent het vermogen tot compromis en dialoog, maar durft ook culturele waarden op te leggen.

Bij extreem pluralisme is geen enkel compromis mogelijk. Alle verschillen zijn essentieel, geen enkel element van de bepaalde cultuur kan opzij geschoven worden.