Hoe kan ik mijn dochter verbieden om veel uit te gaan?

Mijn dochter is 13 jaar oud en wil elke dag na schooltijd uitgaan met haar vriendinnen. Met feestdagen en zo wilt ze ook in de avond. Ik ben bezorgd om haar en wil dat ze meer aandacht geeft aan haar huiswerk. Hoe kan het op een goede manier aan haar uitleggen en dat ze dat begrijpt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nou, precies zoals je schrijft. Dat teveel uitgaan niet goed is voor school en dat je probeert haar zoveel mogelijk tegemoet te komen maar dat JIJ verantwoordelijk voor haar bent en daarom grenzen en regels moet stellen. Persoonlijk vind ik 13 jaar veel te jong voor regelmatig uitgaan dus als je komt tot een afspraak dat ze in elk geval regelmatig (ik denk dan zo 1x per week en dan in het weekend) is ze bij jou al veel beter af dan ze bij mij zou zijn. Wat je ook nog kunt doen is aanbieden met de andere ouders te overleggen met als doel dat jullie vergelijkbare (let wel, niet perse precies hetzelfde) regels stellen. De kans dat die andere ouders alles best vinden is echt nihil geloof me. Toegevoegd na 11 minuten: sorry er viel een stukje van een zin weg: ik bedoelde, als ze regelmatig uit kan gaan, bijv 1x per week (dus niet op aanvraag maar een soort afspraak dat het wel 1 x (of wat je zelf bedenkt) mag)