Is het slecht om veel leiders te hebben?

De verhouding van een leger bijvoorbeeld: in een goed leger zou je vele meer manschappen dan onderofficieren en officieren moeten hebben. Nu, stel dat dat niet zo is, is dat dan slecht? Voor het budget waarschijnlijk wel, maar los daarvan, kan ik dan zeggen: hoe meer leiderschap, hoe beter?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
Als je meer officieren dan manschappen hebt, heb je bijna niemand om de opdrachten uit te voeren
Castle
7 jaar geleden
Het is naar mijn mening niet goed om veel leiders te hebben. Een organigram die het meest horizontaal is staat het sterkst in de wind is het gezegde vaak. Dit betekend een paar leiders en de meerderheid uitvoerend. Als je veel leiders hebt is er ook vaak veel overbodige communicatie tussen elkaar. Vergaderingen en korte besprekingen. Ook als de communicatielijnen sterk gehanteerd worden praat een hoge leider met enkele andere leider onder zich vaak nauwelijks met de uitvoerende personeel. Dit geeft ook weer een kloof. Minder leiders zorgt voor een evenwichtiger balans op de werkvloer gemiddeld genomen.

Antwoorden (2)

Goedendag, meer leiders kan leiden tot zaken waar de leiders het niet met elkaar eens zijn. Hier kan onrust of onduidelijkheid uit voort blijken en dit zal de manschappen verslechteren. Daarom denk ik dat het inderdaad niet verstandig is om veel leiders te hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In een organisatie , welke dan ook , is het belangrijk om een goede opbouw te hebben.

Er is één leider (al dan niet met een bestuur -meerdere mensen- achter zich) , waaronder de manschappen (de rest) , onderverdeeld in staf en 'werkers' . De staf is weer van hoog naar laag -getrapt- onderverdeeld (kennis/opleiding/ervaring) en bij een juist HR-beleid (belangrijke post!) komt er een bedrijf met de juiste mensen op de juiste plek ook in aantallen, niet iedere plek kan door één kracht gedragen worden.

Dit is in het kort de ideale opbouw, maar niet in aantallen, maar in idee.

Antwoord

Vraag: "Is het slecht om veel leiders te hebben? ... kan ik dan zeggen: hoe meer leiderschap, hoe beter?"

Als je dat niet letterlijk bedoeld, kun je dat inderdaad zeggen...meer leiderschap" kan je zien
#als 10 leidinggevenden
of
#als EEN (directeur) die alles BEDENKT, OVERZIET, KAN en dus ook DOET.
Natuurlijk wel met behulp van zijn 'manschappen/ voetvolk/ mensen op de werkvloer'.

Ja, veel leiders is geen beste basis, veroorzaakt vaker onenigheid, 'mot op de werkvloer' , nee hoe meer leiderschap is niet hoe beter.