Waarom gaan voordeuren in Zweden naar buiten toe open?

Bij het kijken van Zweedse misdaadseries als Wallander en Van Veeteren valt me op dat de voordeuren in dat schoon Scandinavisch naar buiten toe opengaan. Ik bedoel, dat is toch helegaars niet handig? Een kwaadwillend persoon of een Jehova's Getuige kan makkelijk misbruik maken van een dergelijke deur.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

deuren die naar binnen draaien sluiten niet altijd goed dicht en zijn ,vooral aan de onderzijde, niet altijd waterafsluitend. In Nederland mg een deur echter niet over de openbare weg, of ruimte draaien, [ook ramen niet] dus moeten ze wel naar binnen draaien. Als je echter een groot terrein hebt mag de deur wel naar buiten draaien, hetgeen in Zweden misschien wel is aan te bevelen.

Zo kunnen ze nooit met de deur binnen komen vallen.

Dat is in werkelijkheid niet zo in die landen. De deuren gaan daar net zo open als bij ons. Maar in het filmdecor worden de deuren wel zo in elkaar getimmerd, dan zie je meteen wie er uit de deur komt, dat scheelt weer twee seconden die niets bijdragen aan de serie.

anders valt de sneeuw 's ochtends naar binnen. Toegevoegd na 25 minuten: het schijnt te maken te hebben met brandveiligheidsvoorschriften. Toegevoegd na 29 minuten: ‘Weet je waarom de deuren in Zweedse woningen naar buiten toe open draaien? Vanwege de veiligheid. Kijk maar eens naar Nederland. In vrijwel alle gebouwen draaien de vluchtdeuren naar buiten open, maar alleen de voordeur naar binnen. Zeker, dat is een uitnodigend gebaar van ‘Welkom, kom binnen’, maar uit veiligheidsoogpunt kan de deur beter de andere kant opdraaien.’""

Bronnen:
http://kassa.vara.nl/portal/kassa.vara.nl/...
http://www.planhus.nl/images/LOURENS_Fall0...

Dan kunnen meteen een begin maken met het schoonmaken van hun stoep, want de voordeur maakt de eerst meter al sneeuwvrij... Draait de deur naar binnen open dan kan het zijn dat er meteen al een meter sneeuw de woonkamer invalt, dat moet je niet hebben natuurlijk... En die nmJehova's getuigen die gaan echt niet helemaal naar Zweden om daar aan te bellen... (antwoord met een knipoog)

Ik vermoed dat dat daar vaker zo zou kunnen zijn dan hier, omdat huizen daar van oudsher vaker van hout zijn gemaakt dan hier. En een houten huis brandt sneller. Dus is een deur die naar open slaat, veiliger als je snel moet vluchten.

Als je moet vluchten i.v.m met brand of zo. Of een inbraker die jou als getuige wilt vermoorden. Toegevoegd na 3 minuten: op dat moment is vluchten makkelijk en snel, deur open duwen en dan ben je op straat iets veiliger als in huis. Dit is mening van mij. . .

omdat de scharnieren aan de andere kant zitten...

Veiligheid. En dat de sneeuw niet naar binnen kan vallen is een leuke bijkomstigheid.

Hebben Zweden wel een gang? In de USA kom je direct de huiskamer binnen als de deur open gaat. Is dat in Zweden misschien ook zo? In NL mag dat niet er moet een gang tussen zitten.

Ook in Frankrijk draaien de huisdeuren vaak naar buiten open. Ik denk vanwege de sneeuw of de ruimte die een deutr inneemt bij het openzwaaien. Maar het geklke is, dat in veel landen de wc deur weer naar binnen opengaat. Wat ik erg gevaarlijk vind. Ik vind dat deuren i.d.d. naar buiten open moeten gaan vanwege de veiligheid, en dat het argument, dat je iemand van de stoep kan vegen of in de gang kan raken met de wc-deur van minder belang is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100