Wat is vloeken?

Iemand op GV zeg: in Gods naam....
Een ander zegt: hou op met vloeken.
Daar wordt toch niets mis gezegd?

De bond tegen het vloeken zegt er o.a. dit van:
De Bond definieert vloeken als het misbruiken van de naam van God of van Jezus Christus (in mindere mate de naam van de Heilige Geest). Als er sprake is van opzettelijk en doelbewust misbruik van Gods naam, spreken we van godslastering of blasfemie.

Maar als ik niet in een god geloof, dan kan ik toch niet vloeken?
Sommigen vinden "jeetje" ook vloeken omdat dat afkomstig zou zijn van "jezus".

PS Het gaat mij niet om onwelvoeglijk taalgebruik als schelden e.d.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak anders een nieuwe vraag "hoe kan ik van een muis een zo groot mogelijke kudde olifanten maken?"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie anders Hele Grote Posters op het station
tegen het vloeken.
Maar ik vloek nooit.....[denk ik dus].
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, ja goeie vraag! + De Bond van de lange tenen. Ook zo irritant, die posters met: vloeken is aangeleerd. Een hele tijd terug zag ik een keer zo'n poster waar iemand onder had gezet: bidden ook! AMEN!
SingingCoyote13
een jaar geleden
gisteren had ik een vraag hier gepost. en per ongeluk het woord i-g-n van hierboven gebruikt. niet eens bewust en alleen maar om bij te zetten dat ik me verwonderde over iets. niets opzettelijk vloeken ik wist niet eens dat i-g-n een vloekwoord is. wordt gelijk die hele vraag aangepast en i-g-n weggehaald. krijg ook nog een prive bericht erover, dat dat onnodig taalgebruik is. dus; mensen storen zich er weldegelijk aan

Het beste antwoord

Ik zeg zelf eigenlijk nooit 'in godsnaam', maar als iemand het wel doet, waarom zijn het dan altijd christenen die daar bezwaar tegen maken? Alsof hun god de enige is? Er zijn duizenden goden; hoe komen ze erbij dat het over hun god gaat?

Voor Jezus geldt natuurlijk hetzelfde. Alleen al in Nederland zijn er meer dan 1000 mensen die Jezus of Jesus heten.

Iemand die 'in godsnaam' zegt beschuldigen van vloeken is selectieve (en plaatsvervangende) verontwaardiging.

Bovendien, waarom heeft een almachtige god een bond nodig om ervoor te zorgen dat er niet meer gevloekt wordt? Als hij zich er echt aan stoort (en hij bestaat) dan grijpt hij zelf wel in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Jezus is de Zoon van God waarom zou je je kind Jezus noemen wanneer je niet in God gelooft. En trouwens waarom zou je Jezus of God als stop woord gebruiken wanneer je hem helemaal niet nodig hebt? Daarbij komt roep je ook elke dag Allah als je iets minder fijns over komt? Nee toch want ander heb je binnen een kortste keer een groep moslims achter je aan. Zo is het ook bij de Christenen (de Islam en het christendom is absoluut niet in 1 lijn te trekken.) dan hebben zij net zo goed het recht om te vragen of jullie niet willen vloeken. Zou jij het fijn vinden dat ik elke keer jou vaders naam als stop woord gebruikt? Ik kan het me ook niet voorstellen. God is onze Vader en daar mag absoluut niet mee gespot worden. Als we naar de meeste vloeken kijken schrik je ook wel, ik zal er 1 uitleggen: GVD=> God verdoe me (God doe mij naar de Hel) ik vraag me af of dat je zelf kan toewensen.

Andere antwoorden (8)

In hun ogen vloek je dan toch, ook al geloof je niet in een god. Zij (de gelovigen) bekijken het vanuit hun standpunt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Blijkbaar mag je niets uit de naam van god zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het Oude Testament (Oude Vertaling) staat dat de naam van God niet ijdelijk mag worden gebruikt. Dat betekent: zomaar, als bladvulling, of om mensen te verdoemen, dus helemaal het tegenovergestelde van wat we van God verwachten,
Persoonlijk vind ik dat iets in Gods naam van iemand wordt gevraagd, alleen maar een bede om het dringend te doen.

Maar waarom zou je de naam van God ijdelijk gebruiken. Er zijn alternatieven voor vloeken. Vanuit Amerika zijn die in grote getale tot ons gekomen. Maar die vind ik ook niet erg prettig. En meer mensen denk ik.

De vloeken horen in onze taal gevoelsmatig voor vrijwel iedereen in het rijtje onwelvoeglijke woorden.(of je nu gelooft of niet). Misschien komt er een generatie die het gewoon vindt.
Die niet meer weet wat ze eigenlijk zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn ogen is vloeken 'woordgebrek', dus m.a.w. gebrek aan woorden, plus dat het in de ogen van gelovigen vragen om verdoemenis is, althans dat is wat ik er op uit maakt.

Eigenlijk het zelfde als men het woord 'kanker' gebruikt als scheldwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelovigen vinden dat je Gods naam niet ijdel mag gebruiken.
Ik denk dat het ze ongemakkelijk doet voelen omdat God als almachtige god nooit wat tegen die godslasteraars onderneemt. Als God die godslasteraars onmiddellijk in een rookwolkje deed oplossen zou het gauw over zijn; zowel met het klagen als met het lasteren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Jassus zeggen als je in je broek piest is dus vloeken want jassus komt van Jezus en die heeft er helemaal niets mee van doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast de redenen die al genoemd zijn, is er natuurlijk het feit dat onze maatschappij gebaseerd is op christelijke normen en waarden. De ontkerkelijking van Nederland is pas een halve eeuw gaande. Dus veel mensen houden rekening met de christelijke normen en waarden ,zonde zelf christen te zijn. Hierin past het refereren aan god niet.

Overigens: Als je niet in god geloofd, waarom zou je dan in zijn [gods] naam iets willen zeggen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreemd eigenlijk, dat mensen die niet in God geloven toch de naam van God/Jezus gebruiken, als het tegenzit of als stopwoord. Waarom lucht het op om ergens mee te foeteren waar je niet in gelooft en misschien zelfs wel een afkeer van hebt?

Vloeken: de naam van God zomaar gebruiken (als uiting van frustratie). je misbruikt die Naam dan.

Je zegt: "Maar als ik niet in een god geloof, dan kan ik toch niet vloeken?" Jawel, een vloek is het uitspreken van de naam van God als een krachtterm. Het gaat er niet om of je dat doet als gelovige of als niet-gelovige. het heet bij allebei een vloek.

Christenen vinden het beledigend wanneer je bijvoorbeeld "GVD" of "Jézus" zegt. Zij zien God als hun Vader en het is voor hen erg kwetsend wanneer iemand de naam van hun geestelijke Vader op een negatieve manier misbruikt.

Als iemand vriendelijk vraagt of je niet wilt vloeken lijkt me het een kleine moeite om een beetje op je woorden te letten.

Niet alleen gelovigen vinden het aanstootgevend wanneer iemand vloekt. Vloeken is onbeschaafd en wordt door veel mensen als storend ervaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben niet gelovig, eigenlijk kan ik dus ook niet vloeken. Ik doe het ook niet, niet vanwege godsdienstige redenen, maar gewoon omdat ik het ordinair vind.
Als je zo doorredeneert, zou je kunnen stellen dat juist gelovige mensen zich af en toe bezondigen aan een vloek. Voor een niet-gelovige is vloeken niet zinvol, want een vloek heeft voor hem geen betekenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lelijke woorden
“Ach, het gaat vanzelf als ik boos ben dan weet ik niet meer wat ik zeg”, zul je zeggen. Maar sommige woorden zijn wel heel erg lelijk. Als je nadenkt over wat bepaalde lelijke woor¬den precies betekenen, schrik je daar soms van. Veel lelijke woorden zijn afgeleid van ernstige ziektes of lichamelijke afwijkingen.

Scheldwoorden
Scheldwoorden zijn ervoor bedoeld om mensen verdrietig te maken en pijn te doen. Schelden is eigenlijk iemand slaan zonder iemand aan te raken.

Vloeken
In sommige lelijke woorden hoor je de naam van God. Als de naam van God in een lelijk woord voorkomt noemen we zo’n woord een vloek.
God wil niet dat Zijn naam wordt gebruikt in lelijke woorden. Gods naam heeft een grote betekenis. God is de Schepper van hemel en aarde en van de natuur. Zijn naam is vol van liefde en redding. Zijn naam is vol van leven. Gods naam mag je daarom niet gebruiken alsof het een woord is zonder betekenis. Met een woord zonder betekenis wordt God geen recht gedaan.

Soorten vloeken
We kennen verschillende soorten vloeken. Meestal roept iemand een vloek als een verwensing. Als iemand zich boos maakt reageert hij zich soms af door te vragen of God hem of haar naar de hel wil brengen. Dat is de betekenis van de vloek met de afkorting ‘gvd’.
De gvd-vloek is het allerlelijkste woord dat er bestaat in onze taal.

Mensen zijn instaat de verantwoordelijkheid nog niet aan te kunnen van het spreken.