Is het niet enorm krom dat je ervoor kan kiezen, wel een orgaan te ontvangen terwijl je aangeeft geen orgaandonor te willen zijn?

Zijn er mensen voor dat systeem, (niet dat ze het zo zouden spelen, maar principieel voor) dat dat nu zo is, of is het omdat het wetgevend niet te realiseren is? Ik kan hier namelijk niet bij.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, dat is best wel een dingetje. Zelf heb ik er geen moeite mee als ik iets krijg maar gratis weggeven is andere koek.

Ergens snap ik de gedachte "niet willen doneren=niet ontvangen" wel, maar hoe ver wil je dat principe doorvoeren? De vergelijking met bloed geven is al gemaakt: stel dat dit wat wijze van registratie betreft vergelijkbaar zou zijn, wat dan? Ik geef geen bloed, deels omdat ik niet altijd aan de voorwaarden voldoe, deels omdat ik zelf niet gezond ben en bekend 'moeilijke aders' heb. Stel dat ik die laatste zaken niet laat meewegen, hoe zit het dan met die voorwaarden? Ik zweef rondom het minimale gewicht, en ook als ik er een tijdje boven zit is mijn HB meestal te laag om te mogen geven. Mag ik dan wel bloed ontvangen als ik het nodig heb, of had ik dan maar gewoon beter mijn best moeten doen door meer te eten en supplementen te slikken zodat ik wél had mogen geven? Als je tijdens je zwangerschap niet hebt meegedaan aan moeders voor moeders, mag je dan wel gebruik maken van medicatie als je opnieuw zwanger wilt worden maar dat niet lukt? Als je niet doneert aan het KWF, mag je dan wel behandeld worden voor kanker als je dat krijgt? Als je je leven lang altijd gezond was en je weinig hebt bijgedragen aan de zorg omdat je jarenlang alleen een basisverzekering met hoog eigen risico had, mag je dan nog gebruik maken van een aanvullende verzekering als je wél iets krijgt? Als je nooit vrijwilligerswerk deed, mag je dan wel een beroep doen op vrijwilligers als je oud bent en je huishoudelijke hulp wordt stopgezet? En hoe ga je het controleren? Hoe weet je zo zeker dat iemand die een ziekte heeft die hem ongeschikt maakt als donor geen bezwaar heeft gemaakt omdat hij geen bezwaar heeft, of omdat hij weet dat zijn organen toch niet gebruikt gaan worden? En iemand die zich registreert/zijn bezwaar intrekt nadat hij heeft gehoord zélf een orgaan nodig te hebben, mag die op de wachtlijst, of is hij daar te egoïstisch voor? En iemand die geen bezwaar maakt, maar bekend staat als een enorme klootzak? Ik vind een orgaan krijgen een gunst, geen recht. Daar moeten niet al teveel (al dan niet dubieuze) 'incentives' rondom bestaan. Mensen moeten in vrijheid kunnen beslissen of ze iets dat zó privé is als een deel van je eigen lichaam afstaan - al IS dat ná je dood - wel of niet willen. Geld betalen voor doneren bij het leven wordt in onze maatschappij gewoonlijk onethisch gevonden (m.u.v. onkosten), en ik denk dat we ook op moeten passen met andere 'tegenprestaties'. En mocht je dáár geen bezwaar tegen hebben, dan is daar nog de praktische (on)uitvoerbaarheid.