Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik wil op kamers gaan bij bekenden, wat moet ik doen?

Ik ben een jongen van 17 jaar oud en heb al zolang ik me kan herinneren problemen in mijn thuis situatie en wil al langer weg uit huis maar wist nooit hoe. Nu heb ik dit niet lang geleden besproken bij mijn schoonfamilie en mijn schoon opa en oma hebben een kamer vrij die ik zou kunnen huren. Alleen weet ik niet wat ik moet doen om in te kunnen trekken en mijn schoon opa en oma moeten doen om mijn in huis te kunnen nemen? Als n wat moet er gebeuren aan beide fronten. Ik word pas 18 in april en vraag me af wat voor rol dit speelt in het proces. Bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Heb jij dan je eigen inkomen?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

In principe kun je wonen waar en bij wie je wilt ; gewoon een kwestie van inschrijven.
Alleen wanneer de mensen bij wie je wilt gaan wonen afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering of zorg ontvangen, kan het gevolgen hebben voor hun situatie. Zoek dat tevoren wel even goed uit !

Tot je achttiende hebben je verzorgers recht op kinderbijslag ; dat betekent dat voor de periode tot je achttien bent, je "verzorgers" kinderbijslag voor je kunnen ontvangen. Vanaf je achttiende heb je recht op studiefinanciering (of op niks), maar zijn je ouders in beginsel nog financieel verantwoordelijk voor je / zorgplichtig. Ze mogen je uit huis plaatsen / laten gaan, maar dienen dan wel te zorgen voor onderdak en inkomen. Van je stufi alleen kun je namelijk nooit leven, en als je HBO of hoger gaat doen, ontvang je ook geen stufi meer.

De grote vraag in dit geheel is wie financieel voor je gaat zorgen ; staan je ouders achter dit plan en nemen zij nog bepaalde kosten op zich, of onttrekken ze zich geheel aan hun verantwoordelijkheden als jij de deur uit bent ? En wie gaat er dan financieel voor je zorgen ? Met deze vragen kun je vooralsnog het beste terecht bij het maatschappelijk werk.

Het zou in theorie namelijk kunnen dat je straks zelf geen inkomen hebt, maar het inkomen van de mensen bij wie je woont ontoereikend is om jou te kunnen onderhouden. In het ergste geval zou je dan recht hebben op bijstand, die echter WEL weer op je ouders verhaald zal worden. (En dat is ook geen vetpot). Niet alleen jij, maar ook de mensen die zo lief hebben aangeboden bij hen te gaan wonen, moeten over dit thema wel even goed om de tafel gaan zitten. Het heeft best wel wat haken en ogen, en die moeten jullie vooraf goed in kaart brengen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Superr bedanktt :))
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing