Waarom wordt energiebesparing gepromoot door energiebedrijven?

Op tv zie je regelmatig spotjes van energiebedrijven, waarin ze energiebesparing promoten. Dat is net zoiets als een slagerij die vegetarisme promoot.

bamibal
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Dat gaat puur om het klantjes winnen, de klant het gevoel te geven dat zij bij die leverancier goedkoper en beter uit zijn dan bij die andere. Besparen levert meer op dan een kadobon die een andere leverancier aanbiedt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Energiemaatschappijen zijn tegenwoordig commerciele ondernemingen. En voor ieder bedrijf dat winst moet maken, is imago heel belangrijk. Zo heeft AH een sympathiek imago (of hoopt dat te hebben) door producten te verkopen als "puur en eerlijk", en weten voedselfabrikanten donders goed, dat als er maar iets op de verpakking staat als "biologisch" of "natuurlijk" dat beter verkoopt.

Energiemaatschappijen willen graag winst maken, en zullen heel goed nagedacht hebben hoe ze zoveel mogelijk klanten kunnen krijgen. Duurzaam en verantwoord ondernemen is een hot item, en heel veel consumenten zijn daar gevoelig voor. Zo zal een consument eerder kiezen voor een energiemaatschappij die praat over energiebesparing, dan voor een energiemaatschappij die het alleen maar over geld heeft, en daarmee de indruk wekt, zich niets van het milieu aan te trekken.

In theorie zou het zo kunnen zijn, dat de eerste energiemaatschappij ietsje minder per klant verkoopt dan de tweede, maar daar wel meer klanten mee trekt. En dan is dat uiteindelijk toch in het voordeel van dit bedrijf.