Sommige culturen zijn helaas nog niet toe aan vrijheid van meningsuiting, aangezien uitspraken over cultuur/geloof
direct als beledigend en niet als een mening worden beschouwd.
Je moet dus zeer terughoudend zijn als je een uitgesproken mening hebt die anderen kan kwetsen of uitdagen. Daar schiet niemand iets mee op uiteindelijk.
Er is dus zeker een grens aan de vrijheid van meningsuiting en dus niet omdat je beperkt zou moeten worden in deze uiting maar juist om anderen, die het verkeerd kunnen opvatten, niet tegen de borst te stuiten.
Iedereen kan dan zeggen, dat je je hier in Nederland niet moet beperken in het geven van je mening, maar ik ben er voorstander van dat wij dan maar de wijste moeten zijn
en bij polariserende meningen ons niet provocerend opstellen. Je bereikt er niets mee.
Mensen moeten begrijpen dat het westers niveau van acceptatie van andermans mening veel verder ontwikkeld is door onze jarenlange tolerante democratische rechtsstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Nee, anders is het geen vrijheid van meningsuiting meer!

Toegevoegd na 5 minuten:
Ben het wel met Essierulez eens dat het wel netjes is als je rekening houdt met de gevoelens van anderen wanneer je je eigen mening geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus dit mag ik zeggen? beemertje83, je bent een lul en een eikel! Ik hoop dat je rot in de hel! Met je slechte adviezen en je slechte adem!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ho! Ik snap de bedoeling maar is het nodig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen nood, het zal zo wel verwijderd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat jou mening is, tuurlijk, maar waar baseer je dat op eigenlijk? Maar ja, azijnzeikers heb je overal! Zo te zien reageerde jij voordat ik nog iets aan mijn antwoord toevoegde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken je verder niet, dus mijn gescheld was puur uit de lucht gegrepen. Het was maar om te illustreren hoe vrijheid van meningsuiting eruit kan zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoelde met je antwoord, als je mijn eerste antwoord letterlijk neemt dan is het een goede illustratie!
Ja, ik vind dat je mag zeggen wat je wilt, zolang je daarmee niet de bedoeling hebt om mensen te beledigen/discrimineren of mensen achter te stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijheid van meningsuiting betekent juist wel dat je mensen mag beledigen.
Maar als vrijheid van meningsuiting ontaardt in discriminatie, kom je in een grijs gebied. Mogen gereformeerden zeggen dat homo's minderwaardige mensen zijn? Is dat discriminatie of valt het onder de vrijheid van meningsuiting?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het niet kunnen omdat je met opzet iemand beledigt. Je moet in de 1e plaats respect hebben voor je medemens.
Nee. Maar er zou misschien wel weer eens een debat gevoerd mogen worden of de grenzen aan het fatsoen. Wie namelijk gewoon in fatsoenlijke bewoordingen en goed gemotiveerd de meest vreselijke dingen kan uiten, heeft op zich niet zo veel meer te vrezen dan tegenstanders in de discussie.

Het probleem is volgens mij veeleer dat lang niet iedereen het onderscheid kan maken tussen een onderbouwde mening en een dom vooroordeel. Dat sommigen het niet kunnen laten een verschijnsel of begrip waar ze een heel afwijkende mening over hebben ook meteen tot de grond toe af te kraken, plat te schelden of in het belachelijke te trekken. Met zelden of nooit het beoogde effect ; het krijgen van serieuze medestanders.

Dat zijn gespreksvormen die natuurlijk met de mening, de meningsuiting en de vrijheid van meningsuiting eigenlijk helemaal niks te maken hebben. De grote schreeuwers in dergelijke debatten zijn in mijn optiek niet degenen die een afwijkende mening hebben die ze niet 'mogen' uiten, maar die dat niet mogen doen op de manier, in de bewoordingen, die zij verkiezen, en die met een respectvolle wederzijdse benadering helemaal niets van doen hebben.

Maar de verleiding is natuurlijk groot ; hoe moet je pretenderen respect te hebben voor iets waar je absoluut geen greintje respect voor kunt opbrengen, bijvoorbeeld ??
Maar om die reden de hele vrijheid van meningsuiting dan maar ter discussie te stellen, gaat me minimaal een brug te ver.

Ik heb wellicht de vrijheid van meningsuiting om te zeggen dat ik het door persoonlijke ervaringen en het algemeen beeld dat ik er van heb te zeggen dat ik, nou, wat kan ik voor niet-controversieel voorbeeld bedenken,.......het persoonlijk niet hoog op heb met mensen die kauwgom eten. Met allemaal goede redenen erbij enzo, goed onderbouwd, noem maar op. Dat is natuurlijk wel iets anders dan mijn mening te ventileren over al die smerige, ranzige, walgelijke milieuvervuilende herkauwers. En dit is dan een heel mild voorbeeld maar you get the point.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant minnetje ....ben benieuwd waarvoor ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, die begrijp ik ook niet.. + van mij hoor!
Absoluut niet...

Vrijheid van meningsuiting mag in mijn visie geen grenzen hebben. Want als ik zou zeggen dat ene Oostenrijkse H. best wel een goeie kunstschilder was. Moet dat los van zijn Duitse carrière hier verder niets aan af doen. Laat staan dat hierdoor mijn vrijheid van meningsuiting hierdoor beperkt zou worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die oosterijkse h was overigens ook een groot volksmenner ongeacht dat ik het met zijn stanpunten helemaal niet eens ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was hij maar een goede kunstenaar geweest in plaats van een tamelijk middelmatige ; dan had deze afgelopen eeuw er vermoedelijk heel anders uitgezien.
Absoluut.

Er is in Nederland zowieso al een beperking op de vrijheids van meningsuiting:

De uitingen mogen niet beledigend of onnodig kwetsend zijn. Tevens zijn er beperkingen wat je over bepaalde religieuze groepen mag zeggen.

Volledige vrijheid van meningsuiting leidt onherroepelijk tot onrust en kan uitlopen tot burgeroorlog. Tot op het moment dat we in het utopia wonen waar iedereen altijd andermans mening respecteerd en accepteerd dat anderen anders denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar dan moeten wij wel leren communicatief vaardiger te worden.
De slechten verzieken het voor de goeden. Of de beleidsmakers weten niet hoe ze het anders moeten oplossen dan een verbod opleggen.

We weten als mensheid niet hoe we de maatschappij beter kunnen krijgen.
1 ding lijkt me duidelijk, zoals we dat gewend zijn te doen en altijd al gedaan hebben, is niet de juiste methode. Dat is al bewezen.

Dus grenzen maken of wetten creeren is NIET de oplossing.

Toegevoegd na 17 minuten:
Slechts enkelen hebben de gave dat hij direct de juiste woorden kan kiezen die goed zijn en aankomt.

Voor de rest, die doen hun best in hun eigen kunnen en niveau.

En mensen die dat helemaal niet kunnen, grijpen snel naar fysiek praten (zoals geweld of huilen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze 4 hoofdwaarden zijn:
- Gelijkheid(waardigheid);
- Tolerantie;
- Democratie;
- Vrijheid van mening uiting

Deze hoofdwaarden zijn richtlijnen waar we ons aan moeten houden. Dus iedereen is gelijk, misschien niet gelijk aan kleur, geloofsovertuiging of sekse. Maar wel op dit gebied namelijk: we zijn allemaal mensen. We moeten elkaar respect tonen, ookal ben je het niet altijd met zijn/haar standpunten eens. Je moet bereid zijn naar andere standpunten, meningen, overtuigingen te luisteren. Je hebt dus vrijheid van menings uiting, maar omdat we nu eenmaal met elkaar in een land wonen, dien je rekening te houden met andere mensen. Er zijn dus grensen aan je vrijheid van menings uiting, je moet dus rekening houden met andere, dus wanneer je woorden kwetsend, beledigend of racistisch kunnen overkomen, val je niet onder de vrijheid van menings uiting. 'Vrijheid' is dus niet zomaar roekeloos alles klakken, en maar doen waar je zin in hebt. Maar samen met andere over je standpunten, kijkwijze kunnen discuseren.

Ik zal een korte voorbeeld geven:

Je krijgt pech midden op de oceaan, plots zie je land inzicht. Je bent blij dat je land ziet, als je op land aankomt begin je meteen met je eigen behoeftes te vervullen douchen, eten etc. Je bent helemaal alleen op het eiland dus vrij in wat je wilt doen, je kan overal en alles doen waar je zin in hebt. Plots strand er een andere persoon op het eiland, nu moet je jullie 'vrijheid'delen en rekening houden met elkander.

Zo gaat het dus ook hier, je hebt vrijheid, maar je moet rekening houden met je medemens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, geen formele grenzen.

Wel zou het handig zijn als sommige mensen leren dat je niet per sé agressief hoeft te doen om je punt over te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee absoluut niet,maar het is juist de kunst om te weten wat je niet moet zeggen. dat je het recht hebt om je mening te uiten wil niet zeggen dat je de plicht hebt om dit te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort, krachtig , duidelijk! +1
Nee.
En dat is de reden dat ik bij deze mijn account ophef.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker. Een mening mag geen betrekking hebben op andere mensen omdat mensen daar bedoeld of onbedoeld aanstoot aan kunnen nemen en derhalve geestelijk letsel kunnen oplopen en andere mensen letsel aanbrengen is wettelijk verboden.