Hoeveel kostgeld moet een 22 jarige betalen?

Hoeveel kostgeld betalen.
Een 22 jarige jongen die ongeveer 1100 euro netto per maand verdiend en bij haar moeder bijwoont , hoeveel kostgeld is nou netjes. (moeder verdiend € 8 tot 900 per maand.

Toegevoegd na 31 minuten:
Jongen leeft en eet volledig bij de moeder die van 8 á 900 euro met haar 12 jarig dochtertje rond moet komen. Ik moet bijspringen anders komt de moeder(mijn dochter) er niet natuurlijk.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
53.5K

Antwoorden (5)

Gho, je moet zien dat je zelf ook rond komt he. Ik zou het houden op een €350 ongeveer?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is sowieso redelijk om kostgeld te vragen aangezien de zoon zelf verdiend. Het is wel belangrijk om te weten hoe hoog de kosten van het huishouden zijn. Dus er moet een overzicht opgesteld worden met alle kosten (huur, electra, abonnementen, verzekeringen, gemeentelijke lasten enz.). Het eerlijkst is om de kosten evenredig te verdelen. Zoals je aangaf zijn er 3 personen in huis. De moeder betaalt haar deel en dat van haar dochter, de zoon betaalt dus 1/3 van de kosten. Eventueel zou je nog kunnen bepleiten dat omdat hij meer verdient, hij meer zou moeten betalen, maar ik denk dat 1/3 redelijker is. Hij draagt dan bij, maar heeft ook ruimte om te sparen voor als hij bijvoorbeeld op zichzelf gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De helft (€550,=) daar moeder hem ook onderdak en kost geeft.
Anders gaat ie mooi weer spelen tegenover vrienden en vriendinnetjes.
Op die manier kan moeder ook nog iets overhouden (sparen) voor schoolgeld voor de nu 12 jarige dochter om te studeren.
Hij mooi weer spelen en zijn moeder en zuster in de armoede achterlaten?
Mooi dus niet!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
+
Reddie
10 jaar geleden
Het lijkt wat cru, maar hij houdt zelf dan nog €550 over om VRIJ te besteden. Dat is héél veel. Er zijn niet veel gezinnen die dat hebben.
plus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
goed antwoord. nog een plus ter compensatie voor de minnen. het gaat niet per sé om cijfers maar ook om het respect waarmee je met elkaar omgaat als mensen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord @Arie1956 : Plus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat er inderdaad om dat de zoon het niet rijker heeft dan hij waarschijnlijk de rest van zijn leven heeft als hij niet enorme promoties kan maken en in dat kader is dit een prima bedrag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk heb je dan veel minder kosten, hij eet niet meer mee en het stroom en waterverbruik etc is lager. Verder kun je ook eisen dat hij een deel spaart en daar NIET aankomt voor hij uit huis gaat.
ronron1212
10 jaar geleden
pelle hij is 22 en dan kun je niet eisen dat hij spaart hij is volwassen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zolang een kind onder MIJN dak wil wonen kan ik dat dus wel EISEN en als ik denk dat mijn kind dat niet kan neem ik het in en spaar ik wel voor hem. Mijn kinderen mogen NOOIT een periode kennen dat ze elke maand zomaar 500 euro of meer kunnen verbrassen als ze onder mijn dak wonen. Dit om de stap niet te groot te maken naar het op zichzelf wonen. Ze moeten dus sparen en mogen een redelijk bedrag houden maar niet extreem. Er is geen grotere kans dat je kind moet gaan lenen als het eerst een periode van rijkdom heeft gekend toen het nog thuis woonde en al werkte!
Volgens het Nibud zou een kostganger 1/3 deel van zijn inkomen af moeten staan aan kostgeld, rekening houden dat hij gebruik maakt van gas,water,licht en eten.
Moeder verdient relatief weinig, dus een 350 euro is het minste wat haar zoon kan betalen, maar persoonlijk vind ik dat hij eventueel iets meer zou kunnen betalen, gezien de financiële situatie van moeder. Voor 350 euro kan haar zoon nu eenmaal niet gauw zelf een huisje huren en de daarbij behorende onkosten betalen, dus dan is hij met thuiswonen nog altijd voordelig uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ongeveer 300 euro, zag ik eergisteren bij SBS6 in het programma Wat ben je waard? . Uiteraard alleen als de inwonende jongere inkomen heeft. Als je uitgaat van 5 euro aan eten per dag ( dat is een conservatieve schatting) , dan kom je al op 140 euro en dan is er nog niets bijgedragen aan de kosten voor elektriciteit, gas, (douche)water, woonlasten, drinken etc.
Dat een volwassene ( dat ben je als 22 jarige) bijdraagt aan de kosten die zijn ouders voor hem maken ligt voor de hand. Immers, gaat die zoon/dochter zelfstandig wonen, dan vervallen de kosten voor de ouders en dan komt de zoon/dochter er achter dat leven duurder is dan ooit gedacht.