Wanneer mag je (volgens de wet) wel en niet worden buitengesloten op basis van geslacht?

> Deze extra uitleg is bedoeld om op te reageren, niet om antwoord op te geven. <

> De bovenstaande vraag is bedoeld om op te antwoorden. <

.

Ik wou met mijn vrouw naar de preview van "Monte carlo", maar pathé had er aan girls night van gemaakt...
Ik mocht niet naar binnen.

Begrijp me niet verkeerd; ik gun vrouwen hun eigen ruimte!

Ik zie nergens een mannen-avond waar vrouwen bij buitengesloten worden.
En ook daar zou ik niet mee instemmen; als iemand de behoefte voelt om daar te zijn...

En wanneer ben je een vrouw of man?
Als je je geslachtsdeel verandert mag je je op je paspoort je sexe veranderen...
Maar soms voel je je prettiger onder ge ene groep en soms onder de andere...

Hmm...
Nu moet ik ook aan dingen zoals wc's kleedkamers denken...
Wat geld daar? Is dat een ongeschreven regel? Dat doe je gewoon niet; en dat hebben we zo geleerd?

En ik kom net deze verzekeraar tegen:
http://zijrijdtbeter.nl

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben een vrouw en zelfs ik vind het belachelijk dat je geen mannen-avond bij de bioscoop hebt, of goedkope verzekeringen voor auto's omdat mannen beter rijden en dergelijke. Waar de grens ligt weet ik niet ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor je grappige reactie ^^ =3
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat betreft die autoverzekering, ook mannen kunnen zich verzekeren ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou toiletruimtes en kleedruimtes buiten beschouwing laten, dat heeft een reden. De pathé vrouwenavond voor filmpremieres is wel heel sexistisch en discriminerend op basis van geslacht. Weet je zeker dat je niet naar binnen mocht? Heb je geklaagd bij de leidinggevende van de betreffende Pathé en hem op de Nederlandse wet gewezen?
Ik had van verschillende andere discussies op internet fora begrepen dat mannen wel vaak worden toegelaten, maar een enkele keer ook niet.
en dat sommige vrouwen dit soort sexisme prima vinden en anderen niet. De vrouwen die dit soort uitsluiting op basis van geslacht wel prima vinden zijn vast ook dol op universiteiten waar vrouwen niet welkom zijn en op het inleveren van hun stemrecht. De Pathé heeft inderdaad geen mannenavond, en dat hoeft van mij ook niet. Ik heb al eens geklaagd over de sexistische discriminatieavonden, en dat zouden veel meer mensen moeten doen. Normaal boycot ik instellingen die, zonder geldige reden, mannen of vrouwen buitensluiten, maar de Pathé is de enige bioscoop in mijn stad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ytje: als hij dan echt de goedkoopste is en goed uit verkeerd; neem ik een "vrouwenverzekering" ! xD @Cabbit
Ten eerste:
Heerlijke reactie; doet mij deugt (niet dat dat belangrijk is; maar het is wel mooi meegenomen?) Ik mocht echt niet naar binnen; ik had vtv gebeld om te voorkomen dat ik daar sta en niet naar binnen mag (20km van mijn huis ;P ) Ik had idd de behoefte ze op de wet te wijzen x) Ik zag dat een van de wolf bioscopen wel een expendables 2 premiere-avond had met bier en burgers voor een euro p/s Net zoiets als een vrouwen-avond; waarbij aanbiedingen op de producten die vrouwen het meest gebruiken niet ongebruikelijk zijn. Er was hier alleen geen sprake van of het een mannen-ding of anti-vrouwen iets was, en als een vrouw op vochtballen geilt hebben ze het goed recht om ook daar naar de premiere van te gaan xP Idd.. boycotten is mooi (alleen al voor jezelf ;) ) alleen loop je dan wel eens tegen beperkte situaties aan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@cabbit
Kun jij geen antwoord geven?

Antwoorden (1)

Voor zover ik weet is sprake van discriminatie als er geoordeeld wordt op een niet-relevant kenmerk. Dus een Jood buitensluiten van een voetbalwedstrijd omdat het een Jood is is verboden, maar hem niet toelaten bij een gebedsviering in een streng islamitische moskee om die reden is wel toegestaan. Relevant kenmerk.
Wel zo verstandig, zelfs.
En mannen weghouden van een echt-zo-bedoelde dameshappening lijkt me ook een kwestie van oordelen op een relevant kenmerk. Dus mag. Net als kleedkamers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit komt aardig in de buurt ^^
Kun je ook vertellen op basis waarvan mensen dan geweigerd mogen worden?
Of waardoor de weigering wettelijk gezien stand mag houden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blijkbaar is ook relevantie geen criterium, want je kunt zonder problemen een datingsite beginnen waarbij alleen mannen betalen. Twee gelijkwaardige bevolkingsgroepen, gelijk in aantal, die hetzelfde willen, waarbij je de een laat betalen en de ander niet :-S
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het draait om die relevantie. Het is dus altijd een kwestie van de combinatie vereisten/kenmerken. En het 'mogen' zit 'm primair in wat (als aangevochten, voor de rechter) aannemelijk gemaakt kan worden. Wat Veder aandraagt mag dienen als voorbeeld: zolang niemand naar de rechter stapt kan de datingsite zijn gang gaan, maar ALS iemand stennis schopt, kan die site dan hard maken dat het voor de bedrijfsvoering noodzakelijk is dat - voor een goed evenwicht - lidmaatschap van mannen iets wordt geremd, en dat van vrouwen wordt gestimuleerd?