waarom heten inwoners van Duitsland: Duitsers. Van Engeland: Engelsen. Rusland: Russen enz. Maar zijn wij NederLANDERS?

Waarom is bij "ons" als inwoners het woord LANDER er aan toegevoegd terwijl bij elk ander land waar het woord "land" in de naam voorkomt, dit niet het geval is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
kierkegaard47
7 jaar geleden
Wel, niet _elk_ ander land: Ijsland -> Ijslanders.
Nieuw-Zeeland -> Nieuwzeelanders Misschien heeft het iets te maken met hoe de bewoners zichzelf noemen ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Theorietje:
http://www.dbnl.org/tekst/_ned015nede01_01/_ned015nede01_01_0139.php Engelanders was wellicht dus oud-Nederlands. Duitslanders en Zeelanders misschien ook wel, maar als je het daar vaak over hebt, ga je snel een korte vorm zoeken. IJslanders, is wat ongewoner en dus nooit verkort naar IJzers?!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tja, waarom zijn er onregelmatige werkwoorden? Taal is een bijna organisch iets en ontwikkeld zich in de tijd en met het gebruik. Daarom zitten er onregelmatigheden in die je niet zou hebben als je een taal zou ontwerpen. Artificiële talen zijn daarom meestal vrij makkelijk te leren, tenzij er bewust zo'n onregelmatigheid gecreëerd is.

Antwoorden (1)

Je moet in twee stapjes kijken, etymologisch. Met dit soort vragen kun je dan bijvoorbeeld naar http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/holland gaan maar ik denk dat de ouderen hier, ook wel meteen zo ook aanvoelen dat Holland en Nederland veel oudere woorden zijn dan Duitsers. Bovendien was het vroeger ook Duitschers en gebruikte men ook Engelschen. Mijn dochtertje gebruikte trouwens op jonge leeftijd het woordje "Engellander" en dat herinnerde mij eraan dat ik dit ook ooit deed op de lagere school en men mij daarvoor uitlachtte.

Als je je ogen dicht doet en je spreekt Duitsland 20 X uit, dan wordt het een ledig woord. Als ik dit met Holland doe, dan blijft het woordje 'hol' over, een adjectief (woord dat je kunt gebruiken als bijvoeglijk bij het naamwoord 'land' met een klankkelru, waar Duits en Dietsch eerder naar toponymen neigen en afkomst). Vandaar ook de verwarring met Engelanders wellicht: wij horen 'Engeltjes' daarin en linken het meer naar 'hol' en 'neder'.

Dit geldt bovendien ook voor Zeeland maar die komt op de rand: Zeelandse mensen en Zeeuwse mensen wordt soms ook gezegd maar dat is omdat Vlamingen nu eenmaal meer geschiedkundige roots hebben en weten dat het over Zeeuwsch Vlaanderen gaat en minder over de taal van boven de Moerdijk. Maar dat is bovendien misschien een vereenvoudiging vanuit verwarring met overzeese gebieden (taalevolutie).

Omgekeerd kun je ook via andere talen een duidelijk verschil zien: "LES pays bas" = de lage landEN, and 'England > the English people' terwijl 'the Netherlands > Netherlandish people" wordt in sommige dialecten, meestal vervangen door Dutch people maar nooit door iets als the 'netherish' people, zoals Germany > German people. Ireland > Ire = eiland, kintyre = schiereiland > the Irish people.

Tot slot heb je de genitiefvorm en de sterke 's' klank in veel woorden: Frankrijk wordt ook Fransen, Duitsland zou zelfs Duitssers kunnen geweest zijn vroeger (zonder dubbele bodem bedoeld).

Tot slot is het woord Nederlander etymologisch beter bewaard gebleven omdat het veruit het meest gebruikt werd in vergelijking met de andere landen. De analogie had dus qua taalevolutie eerder omgekeerd moeten groeien: Misschien wordt de officiële spelling in het Groene Boekje van 2150 dus "Engelanders, Duitslanders, Zeelanders, Ruslanders en waarom niet Belgenlanders zoals buitenlanders".

Het omgekeerde is erg onwaarschijnlijk: dat een Nederlander in 2150 officieel een Nederer zou worden...