Hebben de poll's op de hyves van RTL ontbijtnieuws ook zin?

Elke dag hebben ze bij RTL ontbijtnieuws een stelling waar de mensen op kunnen stemmen...

Soms moet het kabinet een keuze maken, neem bijvoorbeeld het boerka verbod...

De stelling op RTL ontbijtnieuws was toen, moet er een boerka verbod in gaan?

6476 mensen stemden waarvan 92.9% het eens was met de stelling...

Dat is nu al een jaar geleden en toch is er geen boerka verbod...

Het gaat mij nu niet om een boerka verbod, maar om het feit dat dit een democratie is.
Zo veel mensen zijn het er mee eens en toch word er niets mee gedaan?
Waarom doen ze er niets mee? Het is toch een democratie het volk beslist, maar toch heeft de poll volgens mij weinig tot helemaal geen invloed op keuzes die het kabinet maakt...

Toegevoegd na 24 minuten:
Nog een paar voorbeelden;

Balkenende is een draaikont, 6655 stemmen waarvan 91% eens stemde

Nederland koopt een tweede JSF-testtoestel, 1881 stemmen waarvan 86% het oneens was

Het meenemen van wapens van de schietclub moet verboden worden, 2198 stemmen waarvan 80% eens

Zwaarder straffen helpt, 1851 stemmen waarvan 88% eens stemde

Zou het niet fijn zijn als die van het kabinet daar eens naar zouden kijken, zodat ze tenminste dingen doen waarbij het volk wel wat aan ze heeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

De poll heeft geen invloed op besluitvorming van de overheid, het meet de mening van een bepaalde doelgroep.
12 jaar geleden
Een poll op hyves is iets anders dan een landelijk referendum. Je kan niet zeggen: "O die 6 duizend mensen van de RTL ontbijtnieuws hyves willen het, dus willen de andere zestienmiljoen nog wat mensen het ook". Als ik nou een stelling maak en zeg "Alle vrouwen moeten stoppen met werken", en toevallig weet ik 200 SGPers te vinden die het er allemaal mee eens zijn, betekent dat toch ook niet dat het ingevoerd zou moeten worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee die polls hebben geen zin, behalve dan een leuke vulling te zijn van de journaal tijd.

In nederland werken we met een parlementaire democratie. Dat betekend dat niet iedereen zich met het besturen van het land bezig houdt maar dat we met z'n alle een groep kiezen die dat voor ons doen.

En die groep (gaan we vanuit) doet dat op een manier waarmee het eind resultaat (van alle regels, wijzigingen, ideeen, projecten enz) aan het eind van die 4 jaar naar hun mening beter is dan het land er 4 jaar eerder voorstaan. Welke plannen regels enz er worden aangepast ligt aan wat er gestemd wordt.

----

Daarnaast is het volk 'dom'. En daar horen jij en ik ook bij. Gewoonweg omdat we niet de tijd hebben om alle gevolgen ergens van te bekijken.

Neem bijvoorbeeld 'Minder regels'. Je kunt er donder opzeggen dat minimaal 80% van de Nederlanders minder regels wil.

Maar tegelijkertijd willen die mensen niet dat hun buren een schuur van 3 hoog mogen bouwen die al het zonlicht uit hun tuin houdt. Of dat regels tegen geluidsoverlast worden afgeschaft, of dat boerka's mogen blijkbaar. JSF vliegtuigen wil bijna niemand, maar er mag niet bezuinigd worden op het leger. Op cultuur ook niet trouwens. Maar tegelijkertijd wil wel bijna iedereen minder subsidies geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 1 van die stemmers het zou leuk zijn maar nee men doet er niets mee.
Waarom dan mee doen ik hou van debateren en controversie.
Ik wil er soms zelfs een stelling verdedigen waar ik het niet helemaal mee eens ben.

Een referendum is te log al geeft het de maatschapij wel inspraak!
Voor een gedegen bevolkingsonderzoek moet men de mening van de gehele bevolking peilen.

Wat mij opvalt is dat op de Hyve van RTL Ontbijtnieuws veel lageropgeleiden hun gedachten spuwen, het zelfde gebeurd bij de discussies op de hyve van Henk Bres waar je heel veel PVV stemmers Henk gelijk geven, daar ga ik dus graag tegen in.

Als de regering een dergelijk initiatief zou honoreren moeten ze een eigen site nemen met daarin persoonsgegevens als inkomen scholing achtergrond etc etc. zodat men het gelijk kan af wegen zodat het daadwerkelijk een afspiegeling is van de samenleving!