Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Worden de nieuwe briefjes van 20 langzamer in omloop gebracht dan eerder nieuw geld?

Sinds november 2015 zijn de nieuwe briefjes van 20 in omloopt.

In 2014 werd het nieuwe briefje van 10 geïntroduceerd, in 2013 het nieuwe briefje van 5. Ik heb de indruk dat bij de biljetten van 5 en 10 euro de oude biljetten vrij snel werden vervangen dan de nieuwe biljetten.

Bij de nieuwe briefjes van 20 heb ik het idee dat de introductie veel geleidelijker gaat. Nu, een half jaar na de introductie, kom ik nog steeds veel vaker een oud briefje van 20 tegen (ook uit de geldautomaat) dan een nieuw.

Mijn indruk is dus dat de nieuwe briefjes van 20 euro veel geleidelijker worden geïntroduceerd dan destijds de nieuwe briefjes van 10 en 5 euro.

Klopt die indruk?
 

Cryofiel
7 jaar geleden
1.1K
bamibal
7 jaar geleden
Misschien worden oude briefjes pas vervangen als ze versleten zijn, en gaat dat bij 5 en 10 euro sneller dan bij 20?
ItisILeClerc
7 jaar geleden
Die indruk heb ik ook. Vijfjes en tientjes doken al na een week op als wisselgeld in de supermarkt, twintigjes pas na een paar maanden (in België wel eerder).
Wellicht is beperkte productiecapaciteit de oorzaak: er worden evenveel nieuwe biljetten geïntroduceerd, maar de bestaande hoeveelheid oude biljetten is vele malen hoger dan bij de vijfjes en tientjes. Ik hoor graag een verklaring van iemand die er wat dichter op zit.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dat het lijkt alsof € 20 biljetten langzamer vervangen worden dan de € 10 en € 5 biljetten komt omdat er meer € 20 biljetten in omloop zijn dan € 10 en € 5 biljetten.
Van de € 10 en € 5 euro biljetten is inmiddels meer dan 75% vervangen.

Het vervangen van de € 20 biljetten duurt langer omdat er meer biljetten in omloop zijn en lijkt langer omdat de vervanging nog maar een half jaar geleden is gestart.

Er zijn 1,7 miljard € 5 biljetten in omloop, 2,2 miljard € 10 biljetten en 3,2 miljard € 20 biljetten. De vervanging van de € 20 biljetten is gestart in november 2015. Het merendeel van deze biljetten is dus nog van de eerste serie.

De grootste operatie zal het vervangen van de € 50 biljetten zijn. Hiervan zijn er € 8,1 miljard in omloop.Hoe lang de oude biljetten nog geldig zijn zal nader worden bekend gemaakt. De bankbiljetten van de eerste serie zullen voor een onbeperkte periode kunnen worden ingewisseld bij de nationale centrale banken van het Eurosysteem.

N.B: de informatie van de link hieronder is slechts beschikbaar met gebruikersnaam en wachtwoord. Te omzeilen door te googelen op: vervanging eurobiljetten financieel dagblad.
(Lees meer...)
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding