Wie kan mij helpen aan voorbeelden van falende overheidscontrole, wat vervolgens leidt tot misstanden?

Vaak is het zo dat als zaken aan "de markt" worden overgelaten, dat het uiteindelijk uitmondt in misstanden.

De reden is simpel. Er moet winst gemaakt worden. En de druk om winst te maken is enorm.

Wie kan mij helpen met andere voorbeelden?

Ik geef er alvast twee cadeau, als voorbeeld..
1. financiele crisis;
2. Schoonmaakbranche
Ook een treffend voorbeeld is wat het gevolg is van de winst-druk in de schoonmaakbranche. Daar moet men een heel eind onder de kostprijs offreren om orders binnen te halen. Anders ga je gewoon failliet. En rara, wie betaalt de prijs daarvoor? Juist, de schoonmakers... Die worden steeds verder onderdruk gezet en hebben nu bijvoorbeeld nog maar tien minuten om een hele trein (inclusief drie WC's) schoon te maken..

Naar dit soort voorbeelden ben ik op zoek.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het voorbeeld van de schoonmakers is geen falende overheidscontrole, er is een bewuste keus gemaakt voor marktwerking (niks controleren, de verantwoordelijkheid bij de markt leggen) waardoor je dit soort onbedoelde bij-effecten krijgt. Als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, gebeurt dat.

Antwoorden (1)

Ha, die Lexje;

Het privatiseren van de PTT is geen onverdeeld succes, hetzelfde bij de energiesector. Dan kun je ook denken aan de taxibranche, het deels privatiseren van het openbaar vervoer en de zorgsector. Privaiseren is heel lang een toverwoord geweest, maar op het gebied van nutsbedrijven zijn er volgens mij meer mislukkingen dan succesverhalen. En met dat laatste bedoel ik succes voor de hele bevolking, niet alleen voor raden van bestuur en commissarissen.