Een hert word een Nobel dier genoemd. Waarom?

Hallo allemaal,

veel mensen noemen een hert een Nobel dier. Waarom is een hert dit? Wat doet een hert dat hem speciaal, edel, nobel maakt? Ik hoorde al vaker dat een hert een nobel dier was maar nu heb ik een specifiek voorbeeld.

Ik was laatst met wat vrienden van mij een oude vriend aan het opzoeken in Breda. Zijn familie is (te) netjes. Ze praten af en toe bekakt en ze zijn zelfs een beetje ouderwets. Ik heb hier natuurlijk wel respect voor maar wat mij opviel waren de schilderijen in het huis. Op de meeste schilderijen zag je ook Herten. En tuurlijk kan het zo zijn dat de familie gewoon van Herten houd maar ik weet gewoon dat het ook een betekenis heeft. Juist in deze familie.

Hoop op antwoorden,

Koen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.3K
Reddie
7 jaar geleden
Waar haal jij die "veel mensen" vandaan?
Nog nooit van gehoord.
niko
7 jaar geleden
een paard wordt ook nobel,edel genoemd,meer nog dan een hert.verwar je het niet met de naam Edelhert? Het edelhert, in jagersjargon roodwild, is een soort uit de familie der hertachtigen. Het edelhert komt voor in West-Europa, in Centraal-Europa, in Groot-Brittannië, op het Iberisch Schiereiland en in het zuiden van Scandinavië. Wikipedia.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar waarom is het Hert dan nobel? Heeft hij iets bijzonders gedaan of is het een dier dat zich aan zn woord houd?

Antwoorden (1)

Een hert wordt een nobel of edel dier genoemd, omdat vroeger alleen mensen van adel op de herten mochten jagen. Stroperij werd streng bestraft.

Toegevoegd na 2 uur:
Er zijn meer dieren die tot de edele dieren gerekend worden.
Dit zijn natuurlijk de paarden, die voor de jacht van de edelen onmisbaar waren.
En roofvogels die bij de jacht werden gebruikt.
Tot slot zwanen, die in de slotgracht van een edelman zwommen.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus 'edel' en 'nobel' hebben dezelfde betekenis.
SimonV
7 jaar geleden
Ja, ze hebben volgens de Van Dale dezelfde betekenis. http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=nobel
Ivana
7 jaar geleden
Veel jachthonden worden ook aangeduid met Edel. Ik bezit zo'n edele hond, de Vizsla. Vroeger de jachthond van de Hongaarse adel.
SimonV PLUS