wat kost een inwonende mantelzorger?

Mijn vader is 85 en zeer dementerend. Kan zelf niets meer ondernemen en erg eenzaam. Gaat nu 2x p week van 9 tot 16 uur naar een dagopvang. Warm eten moet hij zelf opwarmen(diepvries) en dat is al erg moeilijk voor hem. Mijn zus en ik wonen buiten de stad en meer dan 1x per week naar hem toe is niet mogelijk ivm werk. Dan brengen we ook de boodschappen voor een week. Thuiszorg komt 2x perdag 5 minuten voor zn medicijnen. Hij heeft ook een huishoudelijke hulp al 6 jaar die 3 uurtjes werkt maar 6 uur aanwezig is. Overige uurtjes voor gezelligheid. Ze neemt hem ook wel eens mee voor een uitje. Heeft met dementerende gewerkt dus ervaring genoeg.Nu gaat de huishoudelijke hulp scheiden van haar man en zoekt woonruimte. Ze heeft een ww uitkering. Nu had mijn zus bedacht.....als de hulp nu paar dagen in huis komt en wij dan de zondag. Nu is de vraag? Iemand ervaring met inwonende mantelzorg? Wat zijn de kosten voor ons? Zijn er kosten die de mantelzorg op zich moet nemen? Hoe gaat het met inschrijving ? Komt mijn vader te overlijden dan zal ze het huis uit moeten natuurlijk? Hoe gaat het met haar ww uitkering.? Kan er PGB aangevraagd worden voor deze situatie?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt proberen in aanmerking te komen voor PGB (al zijn de meeste gemeenten hier niet scheutig mee) en een contract opstellen met de hulp, hierdoor is zij geen mantelzorger, maar werknemer, in dat geval mag je haar ook betalen vanuit het PGB. Maak goede duidelijke afspraken hierover met de hulp en zet deze op papier, zodra jullie het eens zijn, door beiden ondertekend. Mogelijk kun je van het salaris van de hulp de kosten die zij maakt door inwoning van haar salaris inhouden, denk daarbij bijvoorbeeld aan maaltijden, eventuele huurverlaging en eventuele verhoging gemeentelijke belastingen. Zoek dit allemaal grondig uit, voordat je hiermee begint. Haar WW uitkering zal niet gekort worden, maar jouw vaders AOW waarschijnlijk wel. Bij veel gemeentes zit er tegenwoordig een loket, waar ze je kunnen helpen met uitzoeken van dit soort zaken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kun je iets meer vertellen? Wat voor indicatie heeft hij nu, bijvoorbeeld? Zoals je het vertelt, lijkt het erop dat hij huishoudelijke hulp en dagbesteding heeft vanuit de WMO en persoonlijke verzorging of misschien verpleging vanuit de zorgverzekeringswet. Maar je geeft aan dat hij eigenlijk continu toezicht zou moeten hebben. Niet alleen is dat zorg die valt onder de WLZ, maar de zorg die je nu aangeeft die hij heeft, is heel erg weinig voor iemand die in feite 24-uurs toezicht nodig heeft. Dan lijkt het erop dat er nooit goed naar zijn situatie gekeken en is ook nooit de juiste zorg aangevraagd, wat vreemd is aangezien er dus wél dagelijks iemand over de vloer komt en de indicatiestelling voor de ZvW nu ligt bij juist die mensen die dagelijks bij hem langskomen, namelijk de wijkverpleegkundigen. Dat rijmt niet helemaal naar mijn idee, dus ik vraag me af of ik een juiste indruk heb van de situatie. Is er ooit een WLZ-indicatie aangevraagd? En zo ja: is die toegewezen, of afgewezen? En op welke grond? En die huishoudelijke hulp, hoe zit het daarmee? Werkt die voor een organisatie, of betaalt je vader (of zijn vertegenwoordiger) haar uit een PGB? Die uren die zij extra blijft, doet ze dat in haar eigen tijd, of is dat mogelijk door een relatief laag uurloon met relatief hoge PGB-tarieven? En hoe zit het met haar woon- en werksituatie? Het lijkt erop dat dit idee ook voortkomt uit het idee dat zij toch ergens moet wonen en je vader wel een inwonende verzorgende kan gebruiken, maar als zij slecht een paar dagen in huis is zoals je schrijft, zal ze toch een andere verblijfsplaats nodig hebben. Of is het de bedoeling dat ze wel alle dagen bij je vader woont, maar niet alle dagen werkt? En die uitkering, heeft ze die naast haar huidige werk, of zou ze die aanvragen als ze stopt met haar huidige werk?

Antwoorden (1)

Beste Truus1959,

Ik heb je stukje tekst gelezen. Vanuit UWV kan ik alleen iets zeggen over je vraag over de WW-uitkering van de huishoudelijke hulp.

Als de huishoudelijke hulp bij je vader intrekt, verandert er niets aan haar situatie. Mocht zij een toeslag ontvangen op haar WW-uitkering, dan zijn inkomsten van je vader van invloed op de toeslag die deze huishoudelijke hulp eventueel ontvangt. Ik zou in jouw geval juist meer aandacht besteden aan het gegeven of de WW-uitkering wel of niet van invloed is op het inkomen van je vader zoals Crea al aangaf.

Actuele informatie over inkomsten die niet van invloed zijn op de WW-uitkering vind je hier: http://bit.ly/1mG0SJD

Ik wens jouw vader en de familie veel sterkte toe.

Met vriendelijke groet,

Martijn
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare