Heeft een voetganger in Turkije voorrang op een zebrapad?

We zijn weer eens in Turkije en zoals elke keer stopt er niemand als je op een zebrapad wilt oversteken. Mijn man stort zich dan gewoon in het verkeer en worden er wederzijds vuisten gebald en scheldwoorden geroepen. Maar mijn vraag is of wij als voetgangers zijnde eigenlijk wel voorrang hebben op het zebrapad.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

ja, een voetganger heeft ook in Turkije voorrang bij het oversteken op een zebra, maar omdat niemand zich daar aan de regels houd, is het niet verstandig je als voetganger in het verkeer te storten. (zie bijlage)

Bronnen:
http://www.nederlandersinturkije.nl/nieuws...

Volgens mij hebben ze in Turkije bij elk zebrapad een stoplicht voor voetgangers. Als jou man zonder te wachten tot hij op groen springt oversteekt, worden de mensen daar boos en rijden gewoon door, omdat het hun beurt is om te rijden. In Turkije word er toch anders omgegaan met verkeersregels dan in Nederland.

NORMAAL heeft u voorrang maar ik zou zeker mijn voorrang niet nemen als voetganger. Men heeft daar legio strenge wetten maar toepassen is een ander paar mouwen. Als ik daar met de auto rij en stop om een voetganger over te laten (zoals in BE en NL) heb ik gegarandeerd een toeterconcert achter mij. Men rijdt er zelfs door de rode lichten terwijl de politie er staat op te kijken. Dus als voetganger goed uitkijkenen wachten tot ze volledig stilstaan.( Tenzij het uw man of ik ben)

Nee,je hebt in Turkije geen voorrang zoals in Nederland. İn Turkije worden automobilisten geacht te stoppen voor voetgangers wanneer mogelijk.(liever weer niet wanneer ze dan de rest van het verkeer ophouden,dus denk niet dat je voorrang hebt wanneer je met 1 voet op het zebrapad staat) Zebrapaden dienen als een overzichtelijke oversteekplek en automobilisten verlenen voorrang wanneer je er met een groepje mensen staat. Vertrouw ook nooit op groen licht,maar kijk goed uit ! Toegevoegd na 23 uur: Mijn antwoord zoals hierboven klopt niet !!! Sorry .İk heb het vandaag nagevraagd aan een verkeersagent (in Turkije) .Voetgangers hebben wel voorrang ! Automobilisten worden niet beboet omdat ze daarvoor geen tijd hadden .Dus je hebt wel voorrang maar krijgt het hier niet,alleen wanneer je met groepjes mensen staat en massaal oversteekt zo is mijn ervaring.;-) Veel Turkse automobilisten weten niet eens dat ze voorrang moeten geven ,vandaar mijn foute antwoord hoorde altijd dat voorrang geven netjes was maar niet perse moest. Mijn excuus !

Een, wat jullie een zebrapad noemen, is een VOP, waarvoor overal de zelfde regels gelden. Als een voetganger aanstalten maakt gebruik te maken van het VOp hoort he verkeer te stoppen. Dat er in bepaalde landen geen gehoor aan wordt gegeven, doet daar niets aan af..

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100