Heeft een voetganger in Turkije voorrang op een zebrapad?

We zijn weer eens in Turkije en zoals elke keer stopt er niemand als je op een zebrapad wilt oversteken. Mijn man stort zich dan gewoon in het verkeer en worden er wederzijds vuisten gebald en scheldwoorden geroepen. Maar mijn vraag is of wij als voetgangers zijnde eigenlijk wel voorrang hebben op het zebrapad.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als dit vaker gebeurt, lijkt het me dat je man zich eens achter de oren moet krabben. Blijkbaar wordt er in Turkije geen voorrang gegeven bij zebrapaden. Pas je aan en ga mee in de samenleving daar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HEEFT of NEEMT vrijwel altijd voorrang?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt. Het is hier fant'astisch, maar het weer had wel wat beter gekund. Jullie boffen meer.

Het beste antwoord

ja, een voetganger heeft ook in Turkije voorrang bij het oversteken op een zebra, maar omdat niemand zich daar aan de regels houd, is het niet verstandig je als voetganger in het verkeer te storten. (zie bijlage)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens mij hebben ze in Turkije bij elk zebrapad een stoplicht voor voetgangers. Als jou man zonder te wachten tot hij op groen springt oversteekt, worden de mensen daar boos en rijden gewoon door, omdat het hun beurt is om te rijden. In Turkije word er toch anders omgegaan met verkeersregels dan in Nederland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk toch wel de vraagsteller slim genoeg is om het verkeerslicht te gebruiken als dat er is....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
He dat is nu weer zo'n antwoord waarvan ik denk: ja welterusten hoor! Waar zie je ons eigenlijk voor aan? Dikke min dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan nog twee plusjes krijgen zondag dus er zijn meer mensen die jou erg dom vinden ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach die hebben gewoon een hekel aan mij omdat ik een te scherpe tong heb; vind ik wel geinig Pelle.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar ik je voor aan zie???Dom! Want je weet gewoon dat het er in andere landen anders aan toe gaat in het verkeer. Als je in Turkije aankomt verteld de tourleidster dat ook.....of hebben jullie niet zitten luisteren?????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt, Moros ,ook op eigen houtje, dus zonder tourleider heel goed naar Turkije reizen. En een, wat jullie een zebrapad noemen, is een VOP, waarvoor overal de zelfde regels gelden. Als een voetganger aanstalten maakt gebruik te maken van het VOp hoort he verkeer te stoppen. Dat er in bepaalde landen geen gehoor aan wordt gegeven, doet daar niets aan af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is juist Babyjane. In Istanbul moet je gewoon doen of je gek bent en je in het verkeer storten als je aan de andere kant van de weg wilt komen, ongeacht of er een oversteekplaats is of niet. En Moros, ik kom al 40 jaar in Turkije en heb er ook gewoond. Je denkt toch niet dat ik dan nog naar die kletspraatjes van zo'n hostess ga luisteren zeg? Voor de goede orde: het stadje waar ik woonde was destijds een heel rustig stadje, dus daar had je die verkersproblemen niet.
NORMAAL heeft u voorrang maar ik zou zeker mijn voorrang niet nemen als voetganger.
Men heeft daar legio strenge wetten maar toepassen is een ander paar mouwen.
Als ik daar met de auto rij en stop om een voetganger over te laten (zoals in BE en NL) heb ik gegarandeerd een toeterconcert achter mij.
Men rijdt er zelfs door de rode lichten terwijl de politie er staat op te kijken.
Dus als voetganger goed uitkijkenen wachten tot ze volledig stilstaan.( Tenzij het uw man of ik ben)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan lang wachten als je wilt wachten tot ze stilstaan want die stroom auto's is eindeloos. Maar ik vind dat hij ( mijn man dus) een moment moet afwachten dat de naderende auto of scooter die niet afremt niet al te dichtbij is. En er zat hier net iemand te raaskallen dat iedere zebra een voetgangersstoplicht heeft. Dat is dus klinklare onzin. Geloof het alsteblieft niet want het is niet waar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voetgangersstoplicht ??? dat kennen ze ginder niet, en dan nog ze houden er gewoon geen rekening mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@zondag als je allemaal zo goed weet...waarom stel je hier die vraag dan? De plaats waar ik altijd naartoe ga met vakantie, daar hebben ze inderdaad overal stoplichten bij de zebrapaden! Dus je kan niet zeggen dat ik lieg...dat niemand je daar normaal laat oversteken, ondanks het zebrapad en de stoplichten....daar kan ik ook niks aan doen.
Nee,je hebt in Turkije geen voorrang zoals in Nederland. İn Turkije worden automobilisten geacht te stoppen voor voetgangers wanneer mogelijk.(liever weer niet wanneer ze dan de rest van het verkeer ophouden,dus denk niet dat je voorrang hebt wanneer je met 1 voet op het zebrapad staat)
Zebrapaden dienen als een overzichtelijke oversteekplek en automobilisten verlenen voorrang wanneer je er met een groepje mensen staat.
Vertrouw ook nooit op groen licht,maar kijk goed uit !

Toegevoegd na 23 uur:
Mijn antwoord zoals hierboven klopt niet !!! Sorry .İk heb het vandaag nagevraagd aan een verkeersagent (in Turkije) .Voetgangers hebben wel voorrang ! Automobilisten worden niet beboet omdat ze daarvoor geen tijd hadden .Dus je hebt wel voorrang maar krijgt het hier niet,alleen wanneer je met groepjes mensen staat en massaal oversteekt zo is mijn ervaring.;-)

Veel Turkse automobilisten weten niet eens dat ze voorrang moeten geven ,vandaar mijn foute antwoord hoorde altijd dat voorrang geven netjes was maar niet perse moest. Mijn excuus !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een, wat jullie een zebrapad noemen, is een VOP, waarvoor overal de zelfde regels gelden. Als een voetganger aanstalten maakt gebruik te maken van het VOp hoort he verkeer te stoppen. Dat er in bepaalde landen geen gehoor aan wordt gegeven, doet daar niets aan af..