Als ik een brief schrijf met daarin mijn wilsverklaring van mijn bezittingen en geld, afteken PLUS bloed oversmeer voor extra zekerheid, telt dit dan?

Ik heb namelijk 'n brief geschreven waarin ik verklaar wat ik wil dat er met m'n geld en bezittingen gebeurt als ik te overlijden kom. Ik heb hierbij geschreven dat per bevestiging ik mn DNA geef als bewijs (bloed), en heb er dit opgesmeert.

Is dit genoeg of moet ik echt naar 'n notaris?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
8 jaar geleden
gadver, bloed op een brief?
ronron1212
8 jaar geleden
Zo duur is een testament nu ook weer niet bij de notaris en dat is het goed geregeld.

Antwoorden (3)

Wat je hebt gemaakt, is een codicil. Dat bloed is nergens voor nodig. Je kunt er o.a. in aangeven aan wie je goederen als boeken of kleding wilt nalaten na je overlijden. Of hoe je wilt dat je uitvaart geregeld wordt.

Maar het is ongeldig voor veel andere zaken. Denk aan geld, een auto of een huis. Daarvoor moet je via de notaris een testament laten opmaken als je het anders geregeld wilt hebben dan via de "standaard" wettelijke regeling.

Toegevoegd na 3 minuten:
"Codicil
Een codicil is een vorm van testament. In een codicil kunt u onder andere een legaat van bepaalde goederen opnemen. Een codicil moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Het codicil moet handgeschreven zijn, voorzien van een datum en ondertekend met uw handtekening. Als het codicil uit meer bladzijden bestaat, kunt u het beste elke pagina afzonderlijk nog eens voorzien van paraaf of handtekening. Een gedrukt of getypt codicil is dus niet rechtsgeldig.

Wat regelt u met een codicil?

    U kunt hierin wensen opnemen voor uw eigen uitvaart. Hoe moet uw begrafenis of crematie worden geregeld? Welke muziek wilt u? En welke bloemen?
    U kunt bepaalde goederen legateren, zoals boeken, kleding, meubelen en sieraden. Geld, een auto, motor, waardevol antiek of duurdere schilderijen kunt u niet met een codicil legateren. Onroerende zaken, zoals een huis, kunnen ook niet via een codicil worden doorgegeven aan een ander.
    U kunt het auteursrecht van uw werken regelen.

Een codicil kunt u herroepen door een nieuw opvolgend codicil te maken. U herroept en vernietigt daarmee een eerder codicil en de daarin opgenomen beschikkingen. U kunt een codicil ook herroepen met een testament. Hebt u al een codicil en gaat u een testament opstellen, overleg hierover dan goed met uw notaris.

Nadelen van een codicil:

    Een codicil wordt niet geregistreerd als u dat niet apart laat doen. U kunt bijvoorbeeld een kopie van het codicil bij een notaris in bewaring geven.
    Een codicil kan gemakkelijk zoek raken.
    Erfgenamen kunnen niet op de hoogte zijn van een codicil. Het kan zijn dat een begunstigde in een codicil niet op de hoogte is en niet op de hoogte wordt gebracht van het bestaan van het codicil.
    U kunt niet zo veel regelen via een codicil als met een testament."
Computoon
8 jaar geleden
Voor geld moet je naar de notaris een zogenaamd codicil ook met dna bloed is voor geld zaken niet geldig. Voor andere bezittingen volstaat een codicil:

"Door middel van een codicil kan iemand zaken als sieraden, boeken, verzamelingen, documenten, kledingstukken, meubelstukken of andere voorwerpen die behoren tot de eigen inboedel, na overlijden legateren (nalaten) aan een met naam en toenaam genoemd persoon en/of instelling, of aan verschillende genoemde personen en/of instellingen.

Nalaten van geld en onroerende goederen kan niet via een codicil. Dit is alleen mogelijk door middel van een testament via de notaris. Hetzelfde geldt voor waardevolle spullen zoals een een auto, antiek of duurdere schilderijen"

https://nl.wikipedia.org/wiki/Codicil
8 jaar geleden
Wat je feitelijk gemaakt hebt, is een codicil. Daarvoor hoef je niet naar een notaris.
In een codicil kan je o.a. persoonlijke bezittingen opnemen, en regelen aan wie je die wilt geven na je overlijden (bron 1).
In een codicil kan je echter niet opnemen wat er met je geld moet gebeuren. Dat zal je dus apart moeten regelen. Je kunt dit alsnog bij testament laten regelen via de notaris. Als je dat niet doet, dan regelt 'de wet' dat voor je. Heb je een partner en minimaal 1 kind, dan val je onder het regime van de 'wettelijke verdeling' (bron 2). Als dat niet het geval is, dan wordt dat verdeeld conform het 'parentele stelsel' (bron 3).

En nee, een ondertekening met bloed maakt een codicil niet extra geldig. Een handtekening en dagtekening is daarvoor voldoende.