Waarom is het zo moeilijk om hulpverlening na een ramp op gang te krijgen?

Waarom hebben de naties dat nou nog steeds niet onder de knie? Zou er niet een " world quick respons emergency team" moeten zijn zolangzamerhand?

Dat de haitianen meer dan drie dagen op hulp moeten wachten vind ik onbegrijpelijk.

Water, voedsel, onderdak, redding en lijk opruiming zou toch prioriteit moeten hebben?

Toegevoegd na 3 minuten:
* Als het gaat om het organiseren van een mega popconcert, dan komen de tenten, caravans en slaapcabines uit de grond geschoten... Zou dat niet ook hier moeten kunnen dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele goede vraag, +!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Iris09 :-)

Het beste antwoord

in de meeste landen waar wat gebeurt is de infrastructuur van dien aard dat er totaal geen noodplan is.
ook de communicatie is zeer belangrijk evenals de afstand die reddingswerkers moeten afleggen op de rampplek .
en dan natuurlijk de bereikbaarheid van de plek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat noodhulp voor een ramp op zulke grote schaal toch wel enige organisatie behoeft... Journalisten zijn er meteen ter plekke, maar die filmen alleen, die doen niets... Het is een mega-klus om op zulke schaal hulp te gaan verlenen, daarom duurt het zo lang...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt al wel hulp geboden, hoorde gisteravond op de tv dat er al groepen buitenlanders aan het werk zijn. Maar de omvang van deze ramp is zo groot dat deze geboden hulp, nog maar een druppel op de gloeiende plaat is. En er dus nog veel plekken zijn waar (nog) niets gebeurt. Met name de slechte bereikbaarheid zorgt voor vertraging. Voor dergelijke operatie's ligt natuurlijk een draaiboek klaar, maar dat moet wel ter plekke aangepast worden aan de situatie.
Ik ben er van overtuigd dat organisatie's zoals het Rode Kruis ervaring hebben hiermee en er alles aan zullen doen om zo snel mogelijk de nodige hulp te verlenen, maar men kan ook geen ijzer met handen breken.