Wanneer en waarom zijn mensen monogaam geworden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraag klopt niet, er moet staan: "Wanneer en waarom zijn VEEL mensen monogaam geworden?" Want er zijn er miljoenen die dat niet zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zowel Polygaam of monogaam zijn is een keus in je leven.
Niet iedereen komt er voor uit of leeft er naar .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is suggestief. De vraag moet zijn: zijn mensen monogaam of niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat moet de moderator beslissen ,anders was de vraag wel verwijderd.

Het beste antwoord

De enige oorzaak van monogamie blijkt een verhoogde aanmaak van het hormoon ADH te zijn. De aanmaak van ADH is bij monogame diersoorten veel hoger dan bij soorten die polygaam of promiscue zijn. Dit mechanisme schijnt in de evolutie meerdere keren opnieuw te zijn uitgevonden want het is tussen niet-verwante soorten hetzelfde. De Klauwaapjes en de Californische Veldmuis bijvoorbeeld zijn allebei monogaam en bij beide soorten is een verhoogde aanmaak van ADH waargenomen, toch zijn deze soorten evolutionair niet verwant. Om te achterhalen of ADH de enige bepalende factor is verrichtte Larry Young een experiment waarbij, door genetische manipulatie, de aanmaak van ADH in de Graslandwoelmuis verhoogd werd. De Graswoelmuis is van nature promiscue, maar de gemanipuleerde muizen werden verliefd en bleven trouw aan hun partner. Monogamie wordt dus door slechts één gen veroorzaakt.[1]

Toegevoegd na 1 minuut:
Onduidelijk is, wanneer mensen monogaam zijn geworden.

Misschien zijn vrouwen altijd al monogaam geweest, en zijn mannen monogaam geworden om van het gezeur af te zijn...

Toegevoegd na 3 minuten:
Volgens een ander artikel had het evolutionaire voordelen, toen de landbouw opkwam.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nooit. Waarom? Om dat het ontzettend saai is.
14 jaar geleden
Ik vrees dat dat nog niet gebeurt is en ook wel nooit compleet zou gebeuren.
Er zijn van die gouden, trouwe exemplaren die het bij kijken laten, maar ze zullen altijd blijven fantaseren (en niet alleen de mannen, ook de vrouwen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zijn nooit monogaam geweest. Zwanen wel.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen hebben besloten monogaam te zijn. Andere mensen zoals priesters hebben zelfs bezworen nooit aan seks te doen. De vraag is of dat mensen monogaam maakt. In de gedachten van velen bestaat de wens naar meerdere partners. En in veel culturen is het gewoon dat een man meer vrouwen heeft. Een vrouw die het met meer mannen doet wordt vaak als een slet versleten, terwijl men soms trots reageert op een man die meer vrouwen in zijn bed weet te krijgen. Het leven is soms oneerlijk. Als je meer wilt weten over seksualiteit met meerdere partners, dan zou ik zeker eens op de http://polyamorie.startpagina.nl/ Je ontdekt dan dat mensen inderdaad niet zo monogaam zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zijn nooit monogaam geweest, vooral mannen niet, die hebben veel meer behoefte aan sex als vrouwen. Onder druk van vrouwen hebben mannen zich min of meer aangepast. Na het 50ste jaar hebben mannen trouwens niet veel zin meer in sex.

Toegevoegd na 1 dag:
Sorry, ik bedoel geen zin meer in vreemdgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat laatste zinnetje zeg je wel heel stellig! Ik denk dat er meer mannen van boven de 50 zijn die WEL zin in sex hebben dan niet hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel natuurlijk: geen zin in vreemdgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ow haha gelukkig, ik werd al ongerust